Englantilaisen jazzpianistin säveltämä ja irlantilaisen eläkeläisen sanoittama uusi laulu kunnioittaa temppeliä

Yksinkertaisen mietiskelevä ja keveä melodia. Bassostemma, jonka sävelkulku on nouseva. Runollisia sanoja, jotka kunnioittavat pyhää tilaa. Laulu ”Where Heaven Meets Earth” on kansainvälisesti esiintyvän jazzpianistin säveltämä ja eläkkeellä olevan rahoitusvirkailijan sanoittama. Fête de la Musique -tapahtumaa eli maailman musiikkipäivää vietetään 21. kesäkuuta. Juhla, joka tuo musiikin avulla ihmisiä yhteen, tuntuu sopivalta tilaisuudelta tarkastella lähemmin epätodennäköisen musiikillisen yhteistyön tulosta.

”Kaikki tapahtui ihanan, onnekkaan sattuman kautta. Olen tavannut Sam Petcheyn vain kerran koko elämäni aikana”, muistelee dublinilainen John Connolly, joka toimi työurallaan myynnin ja markkinoinnin parissa talous- ja henkilöstöhallinnossa. Jäätyään eläkkeelle hän palveli kolme vuotta Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Prestonin temppelin johtokunnassa Englannissa. Sinä aikana hän ilmaisi runojen kautta syvimpiä ajatuksiaan tästä pyhästä rakennuksesta.

Siihen aikaan temppelissä palvelivat vapaaehtoisina Stephen ja Eileen Petchey. Heidän poikansa Samuel Petchey on lahjakas klassisen ja jazzmusiikin pianisti ja opettaja, joka asuu Twickenhamissa, eräässä Lontoon esikaupungissa. Tämä pianisti ja saksofonisti on esiintynyt usein Buckinghamin palatsissa valtiollisissa juhlatilaisuuksissa ja virkaanastujaistilaisuuksissa, joita on isännöinyt Hänen Majesteettinsa kuningatar Elisabet II.

”Kun joitakin vuosia sitten keskustelin Samin äidin kanssa, kerroin hänelle temppeliaiheisista runoistani, ja ajattelimme kumpikin, että ehkäpä Sam voisi säveltää sopivan musiikin johonkin niistä”, John muistelee. ”Eileen mainitsi asiasta Samille, mutta mitään ei juurikaan tapahtunut, ennen kuin tapasimme – miltei sattumalta.”

Vuonna 2019 he juttelivat lyhyesti eräässä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon järjestämässä konsertissa Dublinissa. ”Muutamassa päivässä hän sävelsi yksinkertaisesti loistavan sävelmän”, John kertoo.

”Taivas kohtaa miss’ maan, Isän tunnenhan, armotekonsa lempeät siell’ nähdä saan. Niin rauhainen on temppeli tuo, lapsen uskon siell’ Hän mun tuntea suo.” Näin uusi laulu alkaa.

”Pidän laulussa ’Where Heaven Meets Earth’ siitä, miten siinä on selkeä yhteys meidän, temppelin ja Kristuksen välillä”, Samuel Petchey sanoo. ”Toisinaan kun laulamme tai puhumme temppelistä, iankaikkisten perheiden tähdentäminen voi kadottaa näkyvistä Hänet, jota temppeli edustaa.”

”Sävellän musiikkia ja jaan hengellisiä sanomia jatkuvasti kertoakseni omalta osaltani evankeliumista ja vahvistaakseni ystäviä tänä rajoitusten aikana”, hän lisää.

Maailman musiikkipäivän tarkoituksena on innostaa soittamaan musiikkia ulkona pihalla ja puistoissa. Prestonissa ja muualla saattaa hyvinkin nähdä temppelissäkävijöitä, jotka laulavat tai hyräilevät sävelmää ”Where Heaven Meets Earth” kävellessään temppeliä ympäröivässä puutarhassa.

Belfastista kotoisin olevan Johnin mielestä sävelmä on kenties hieman lyhyt yhteislauluksi, mutta sitä voitaisiin ehkä käyttää tulevaisuudessa temppelien vihkimistilaisuuksissa. Hänellä ja hänen vaimollaan Eileenilla on kuusi aikuista lasta ja 17 lastenlasta – riittävästi pienen kuoron muodostamiseksi moniin eri tilaisuuksiin.