Praian temppeli Kap Verdessä vihitty käyttöön

Saarivaltion ensimmäinen temppeli on kirkon 173. toiminnassa oleva temppeli

Vanhin Neil L. Andersen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon kahdentoista apostolin koorumista vihki Praian temppelin Kap Verdessä sunnuntaina 19. kesäkuuta 2022. Pääkaupungissa Praiassa Santiagon saarella sijaitseva temppeli on maan ensimmäinen ja 173. temppeli maailmassa.

Ennen vihkimistä vanhin Andersen suoritti symbolisen kulmakiviseremonian, joka osoittaa, että rakentaminen on saatettu päätökseen ja uusi temppeli on valmis vihkimistä varten. Kulmakiven takana on historiallisia asiakirjoja, esineitä ja todistuksia kirkon jäseniltä Kap Verdestä.

Kahdentoista apostolin koorumin jäsenen vanhin Andersenin lisäksi paikalla olivat vanhin Rubén V. Alliaud, toinen neuvonantaja Euroopan keskisen vyöhykkeen johtokunnasta, vanhin Kevin R. Duncan, temppeliosaston johtaja, ja vanhin Roseveltt de Pina Teixeira, vyöhykeseitsemänkymmen. Heidän mukanaan olivat heidän puolisonsa.

Presidentti Russell M. Nelson ilmoitti suunnitelmista rakentaa temppeli Praiaan 7. lokakuuta 2018. Maanmurtoseremonia pidettiin 4. toukokuu 2019.

Temppelin ulkopuoli on väriltään lämpimän sävyinen, ja siinä on joitakin koristeellisia yksityiskohtia portugalilaisesta kalkkikivestä. Se on hillitty rakennus, jonka yksinkertainen muoto on yhdenmukainen useimpien Kap Verden perinteisten uskonnollisten rakennusten kanssa.

Ennen temppelin vihkimistä kirkon nuoret kokoontuivat lauantaina 18. kesäkuuta 2022 kirkon johtohenkilöiden kanssa hartaustilaisuuteen, joka pidettiin temppelin viereisessä seurakuntakeskuksessa.

Kolme viikkoa kestäneen avoimien ovien tilaisuuden aikana temppelissä vieraili ja kiertokäyntiin siellä osallistui yli kymmenentuhatta ihmistä, mukaan lukien uskonnollisia ja paikallisia johtajia, temppelin lähellä asuvia asukkaita ja kirkon jäseniä. Temppelissä vierailleita arvovaltaisia henkilöitä olivat muun muassa Kap Verden tasavallan presidentti José Maria Neves ja pääministeri Ulisses de Correia e Silva.

Kap Verden 41 seurakuntaan kuuluu tällä hetkellä yli 16 000 kirkon jäsentä, joista monet ovat toisen ja kolmannen polven myöhempien aikojen pyhiä. Ensimmäiset lähetyssaarnaajat saapuivat Kap Verdeen vuonna 1989.

Myöhempien aikojen pyhien temppelit poikkeavat kirkon seurakuntakeskuksista ja kappeleista, joihin jäsenet kokoontuvat sunnuntaijumalanpalveluksiin. Temppeleitä pidetään ”Herra huoneina”, joissa Jeesuksen Kristuksen opetuksia vahvistetaan avioliittoon vihkimisellä, kasteella sekä muilla toimituksilla, jotka yhdistävät perheitä iankaikkisuudeksi. Temppelissä kirkon jäsenet oppivat lisää elämän tarkoituksesta ja tekevät liittoja palvellakseen Jeesusta Kristusta ja lähimmäisiään.