UUSI SEURAKUNTAKESKUS NOUSSUT TULIPALOSSA TUHOUTUNEEN TILALLE

Sunnuntaina 16. tammikuuta 2011 Tampereella vihittiin käyttöön uusi seurakuntakeskus. Rakennuksen vihki vanhin Erich Kopischke, joka on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Euroopan vyöhykkeen johtaja. Uusi seurakuntakeskus rakennettiin, kun entinen oli palanut maan tasalle.

Myöhään illalla 5. tammikuuta 2008 kaksi nuorta miestä, iältään 18- ja 19-vuotiaat, sytyttivät tulipalon, joka tuhosi kirkkorakennuksen. He sytyttivät roskasäiliön, josta tuli levisi rakennukseen, ja aamuun mennessä seurakuntakeskus oli palanut maan tasalle. Vain muutamia tavaroita säästyi: maalaus Jeesuksesta Martan ja Marian luona ja käsinkudottu, 1970-luvulla valmistunut ryijy sekä alakerrassa olleet mikrofilmirullat ja sukututkimustarvikkeet.

Vihkiessään uutta seurakuntakeskusta vyöhykkeenjohtaja Kopischke sanoi: ”Se, mitä pidettiin katastrofina, osoittautui siunaukseksi. Meidän sydämemme ja jäsenten sydämet kääntyivät näiden riehakkaiden poikien puoleen, jotka sytyttäessään kirkon vieressä olleen roskasäiliön eivät varmastikaan tarkoittaneet polttaa kirkkoa maan tasalle. Heitä on kohdeltu siten, että heillä olisi tekojensa aiheuttamasta tuhosta ja tuottamusvastuusta huolimatta elämässään tulevaisuus. Sen me voimme tästä oppia. Vapahtaja ei koskaan tuomitse meitä. Hän kutsuu meitä muuttamaan elämäämme ja etenemään kohti parempaa elämää. Herra haluaa, että palaamme taivaallisen Isän luo.” Vyöhykkeenjohtaja Kopischke nimitti uutta rakennusta totuuden viiriksi sekä valon ja uskon majakaksi. Hän sanoi: ”Toiveenani on, että teissä ja minussa kasvaa usko siihen, että Jumala siunaa meitä, perheitämme, maitamme ja kaupunkejamme, kun me pyhittäydymme Herralle.”

Ennen vihkimistilaisuutta järjestettiin opastettuja tutustumiskierroksia. Tampereen kahden seurakunnan jäsenet jakoivat Tampereelle ja ympäristökuntiin 46000 esitettä, joissa selitettiin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon uskonkäsityksiä, vanhan ja uuden rakennuksen historiaa sekä esitettiin kutsu tulla tutustumaan rakennukseen.

Uuteen seurakuntakeskukseen tulivat tutustumaan myös Ben ja Jonna Christensen. Jonna on suosittu suomalainen laulaja ja viihdetaiteilija. Hän on julkaissut kolme albumia (yksi niistä miltei palkittiin kultalevyllä), ja hänellä on tekeillä uusi albumi. Seitsemän vuotta sitten Jonna liittyi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon, muutti elämäntyyliään ja musiikkisuuntaustaan. Hiljattain hän esitti uusimman singlensä ”Puppets” televisiossa vuoden 2011 Suomen euroviisukarsinnoissa. Kappale ”Puppets” esittää rohkean kannanoton säädyllisen pukeutumisen puolesta.

Vieraiden joukossa oli myös Suomen adventtikirkon Tampereen Ilomäentien seurakunnan pastori Jorma Katainen. Pastori, joka oli tarjonnut Adventtikirkon tiloja seurakuntien käyttöön, sanoi: ”Me autoimme teitä, kun teidän kirkkonne oli palanut maan tasalle. Nyt onnittelemme teitä uuden rakennuksenne johdosta.”