FamilySearch julkistaa valokuvien uuden skannauspalvelun

”Haluan kertoa äitini suvun tarinoita”, selittää Jackie Zhang, joka on kiinalaista syntyperää mutta asuu nykyään Salt Lake Cityssä Utahissa Yhdysvalloissa. ”Pystyin skannaamaan kaksi valokuvaa, yhden äidistäni ja toisen isovanhemmistani, mutta minulta puuttuu paljon tietoja. Suuri osa sukuni historiaa katosi kulttuurivallankumouksessa, mutta enollani on lisää aikakirjoja, joista on apua. Olen onnistunut saamaan häneen yhteyden, mutta minulla ei ole tällä hetkellä niitä lisätietoja.”

Zhang on käyttänyt Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon sukututkimuskirjaston palveluja tarkastellakseen sukulinjojaan ja aloittaakseen oman sukunsa tietojen järjestämisen verkossa. Kun hänen FamilySearch.org-osoitteessa oleva Family Tree -sukupuunsa on nyt järjestyksessä, hän on voinut julkaista valokuvia oman sukunsa ryhmään.

Vaikka kiinalainen kulttuuriperinne kuvittaa sukuhistoriaa kiinalaisin kirjoitusmerkein sekä musteella ja siveltimellä, Zhang on innokas säilyttämään ja päivittämään sukunsa aikakirjoja uuden palvelun avulla, joka on tarjolla kirkon yli 2 800 sukututkimuskeskuksessa Pohjois-Amerikassa ja joka tulossa pian muiden maiden sukututkimuskeskuksiin.

Nyt myös Zhangin arvokkaiden valokuvien tai aikakirjojen skannaaminen, siirtäminen ja julkaiseminen kestää vain muutaman minuutin. Hiljattain asennetut mukautetut Lexmarkin monitoimituotteet (MFP) skannaavat valokuvat tai merkittävät aikakirjat nopeasti ja siirtävät ne verkossa omaan henkilökohtaiseen sukupaikkaan. Skannausjärjestelmä tuottaa korkealaatuisia digitaalisia kuvia sekä .jpg- että .png-tiedostoformaatteina, joiden koko voi olla jopa 5 MB. Kohteet voi myös maksutta skannata ja tallentaa muistitikulle.

”Meillä kaikilla on niitä keittiön tai makuuhuoneen laatikoissa, muovipusseissa, leikekirjoissa tai mappilaatikoissa – kaikki täynnä perhekuvia, henkilötietoja sisältäviä asiakirjoja ja muita kallisarvoisia kirjoituksia esivanhemmiltamme”, sanoo Penney Devey, FamilySearchin maailmanlaajuisen asiakas- ja kumppanipalvelujen johtaja. ”Nämä suvun kuvat ja kirjoitukset ovat jatkuvia muistuttajia meidän vilpittömistä ja hyvistä aikeistamme jonakin päivänä säilyttää, järjestää ja kertoa niihin kätketyt tarinat jälkeläisillemme.”

Joan Petersonille, joka myös asuu Salt Lake Cityssä, nämä aikeet ovat vaihtuneet toiminnaksi. ”Minulla on käytettävissäni valokuvia ja päiväkirjoja esivanhemmiltani. Nämä aikakirjat aion antaa kirkon historian kirjastolle. Ennen kuin lahjoitan alkuperäiset kirjat kirkolle, haluan varmistaa, että tiedot on tallennettu omaa sukuani varten.”

Peterson on viettänyt viimeiset kolme kuukautta järjestäen suvun arvokkaita muistoesineitä, skannaten valokuvia FamilySearchin omaan Family Tree -sukupuuhun ja julkaisten henkilöluonnoksia ja muita henkilökohtaisia muistoja.

Sen lisäksi että Peterson on saanut aikakirjat sähköisiksi tiedostoiksi, hän on löytänyt kaukaisia sukulaisia, jotka ovat lukeneet julkaistuja profiileja verkossa. ”Useat sellaiset ihmiset, joita en ole tuntenut, ovat ottaneet minuun yhteyttä. Yhdellä mieheni serkulla oli omasta sukulinjastaan sellaisia tietoja, joita meillä ei ollut. Olen sitä mieltä, että tekipä mitä tahansa suvun tutkimiseen liittyvää, kaikki tiet johtavat Betlehemiin – eli kaikki ponnistelut auttavat meitä liittämään elämämme yhteen.”

Skannausprosessi on yksinkertainen ja vaivaton. Tarvitsee vain painaa skannerin painiketta ja kirjautua FamilySearch.org-sivustolle perustetulle tilille, niin tärkeät valokuvat tai aikakirjat skannautuvat ja niistä tulee korkealuokkaisia digitaalisia kuvia. Kohteet rajataan ja tallennetaan FamilySearch-tililläsi olevaan kansioon. Voit sitten kaikessa rauhassa nimetä kuvat, nimetä valokuvissa olevat ihmiset ja liittää ne kyseisiin esivanhempiisi FamilySearchin Family Treessa. Sieltä käsin voit julkaista linkkejä ja jakaa tietoja suvun muille jäsenille sekä kannustaa heitäkin jakamaan tietoja.

Ja kuten Peterson on huomannut, digitaalisesta maailmasta saattaa löytyä tuntemattomia sukulaisia, joilla on hyödyllistä tai uutta tietoa, ja teillä on mahdollisuus laajentaa sukulaisuussuhteita.

FamilySearch on maailman johtava taho historiallisten aikakirjojen säilyttämisessä ja tarjoamisessa, ja se liittää yhteen perheiden kasvavia sukupolvia sukututkimukseen liittyvien tuotteiden ja palvelujen avulla. Se on maailman laajin sukututkimusorganisaatio. Se on voittoa tavoittelematon vapaaehtoisvoimin toimiva ryhmä, jota tukee Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko. Miljoonat ihmiset kautta maailman käyttävät FamilySearchin aikakirjoja, lähteitä ja palveluja saadakseen enemmän tietoa suvun historiasta.

Auttaakseen tässä pyrkimyksessä FamilySearch ja sen edeltäjät ovat aktiivisesti keränneet, säilyttäneet ja jakaneet sukututkimusasiakirjoja yli sadan vuoden ajan. Asiakkaat voivat maksutta käyttää näitä palveluja verkossa osoitteessa FamilySearch.org tai yli 4 600 sukututkimuskeskuksen kautta 132 maassa, mukaan lukien pääsukututkimuskirjasto Salt Lake Cityssä Utahissa.