Huhtikuun 2021 yleiskonferenssissa ilmoitettiin 20 uudesta temppelistä sekä uudesta Alkeisyhdistyksen ylimmästä johtokunnasta

Eurooppaan kolme uutta temppeliä: Brysseliin, Osloon ja Wieniin

191. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon yleiskonferenssi, joka lähetettiin lauantaina 3. huhtikuuta ja sunnuntaina 4. huhtikuuta 2021 Salt Lake Cityn konferenssikeskuksesta Utahista Yhdysvalloista, sisälsi ilmoituksen uusista johtavista auktoriteeteista, uuden Alkeisyhdistyksen ylimmän johtokunnan hyväksymisen sekä ilmoituksen 20 uuden temppelin rakentamisesta.

Ohjekokous pidettiin torstaina 1. huhtikuuta 2021, ja siihen osallistui henkilökohtaisesti tai digitaalisesti noin 300 johtavaa auktoriteettia, johtavaa virkailijaa ja vyöhykeseitsenkymmentä. Ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi antoivat neuvoja ja ohjausta kirkon johtohenkilöille.

Russell M. Nelson, kirkon presidentti, sanoi, että pandemian aikana ”me opimme, ettei meidän tarvitse mennä lentokoneeseen, jotta todistuksemme ympäröivät maapallon”. Itse asiassa hän sanoi, että kirkon johtohenkilöiden sanat ”saavuttivat ennenkuulumattoman määrän ihmisiä vuonna 2020”. Kirkon presidentti huomioi myös uskontokunnan humanitaaristen pyrkimysten kasvun vuonna 2020. Hän mainitsi myös, mitä apua kirkko pystyi antamaan. ”Ajan, rahan ja henkilökohtaisen palvelun lahjoituksia on anteliaisuuden ja rakkauden hengessä annettu apua tarvitseville 152 maassa”, hän sanoi. Ennen tätä opetusta esitettiin hyväksyttäväksi 77 uuden vyöhykeseitsenkymmenen nimet.

Lauantain iltakokouksessa ilmoitettiin 11 uudesta tehtävään kutsutusta johtohenkilöstä. Näitä ovat kahdeksan johtavana auktoriteettina palvelevaa seitsenkymmentä sekä uusi Alkeisyhdistyksen ylin johtokunta.

Johtavana auktoriteettina toimivat seitsenkymmenet palvelevat seitsemänkymmenen johtokunnassa, vyöhykkeen johtokunnissa ja muissa keskustoimiston hallinnollisissa toiminnoissa. Kahdentoista apostolin koorumin johdolla he matkustavat usein tapaamaan ja opettamaan kirkon johtohenkilöitä, lähetyssaarnaajia ja jäseniä paikallisissa seurakunnissa. Heillä on valtuus palvella missä päin tahansa maailmaa, kun taas vyöhykeseitsenkymmenten valtuus rajoittuu yleensä alueeseen, jolla he palvelevat.

Uudet johtavana auktoriteettina palvelevat seitsenkymmenet ovat vanhin Sean Douglas, vanhin Michael Dunn, vanhin Clark G. Gilbert, vanhin Patricio M. Giuffra, vanhin Alfred Kyungu, vanhin Alvin F. Meredith III, vanhin Carlos G. Revillo jr ja vanhin Vaiangina Sikahema.

Alkeisyhdistyksen johtokunta valvoo kirkon organisaatiota, joka opettaa 1½–11-vuotiaille lapsille Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja auttaa heitä elämään sen periaatteiden mukaan. Nämä johtohenkilöt palvelevat ensimmäisen presidenttikunnan johdolla ja matkustavat usein opastaakseen ja tukeakseen osaltaan lapsia ja heidän paikallisia johtajiaan. Alkeisyhdistyksen uuden ylimmän johtokunnan muodostavat sisar Camille N. Johnson, johtaja, sisar Susan H. Porter, ensimmäinen neuvonantaja, sekä sisar Amy Wright, toinen neuvonantaja.

Vanhin Robert C. Gay ja vanhin Terence M. Vinson vapautettiin seitsemänkymmenen johtokunnasta 1. elokuuta 2021 alkaen. Seitsemänkymmenen johtokuntaan kutsuttiin uusina jäseninä vanhin Paul V. Johnson, joka on aiemmin palvellut Euroopan vyöhykkeen johtajana, ja vanhin Mark S. Palmer.

Sunnuntain aamukokous – eli yleiskonferenssin pääsiäiskokous – oli erityisen kansainvälinen, mikä kuvastaa maailmanlaajuista kirkkoa. Se lähetettiin suorana aiempaa useammilla televisio- ja radioasemilla eri puolilla maailmaa, ja se tavoitti miljoonia ihmisiä. Jokainen tämän kokouksen puhujista oli peräisin eri maasta – ja ennalta äänitettyä musiikkia esittivät erilaiset kuorot eri puolilta maailmaa laulaen omalla kielellään.

Presidentti Russell M. Nelson ankkuroi sapatinpäivän kokoontumisen todistamalla laajalle yleisölleen, että Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi antaa toivoa jakautuneelle, uupuneelle maailmalle.

”Rakkaat veljeni ja sisareni, kutsuni teille tänä pääsiäisaamuna on, että alatte tänään kasvattaa uskoanne”, kirkon presidentti sanoi. ”Uskonne kautta Jeesus Kristus kasvattaa kykyänne siirtää vuoria elämässänne, vaikka henkilökohtaiset haasteenne saattavatkin häämöttää yhtä suurina kuin Mount Everest.”

Konferenssin viimeisessä kokouksessa presidentti Russell M. Nelson ilmoitti suunnitelmista rakentaa 20 uutta temppeliä eri puolille maailmaa – kolme niistä Euroopan maihin. Temppelit rakennetaan seuraaviin paikkoihin:

• Oslo, Norja
  • Bryssel, Belgia
  • Wien, Itävalta
  • Kumasi, Ghana
  • Beira, Mosambik
  • Kapkaupunki, Etelä-Afrikka
  • Singapore, Singaporen tasavalta
  • Belo Horizonte, Brasilia
  • Cali, Kolumbia
  • Querétaro, Meksiko
  • Torreón, Meksiko
  • Helena, Montana, USA
  • Casper, Wyoming, USA
  • Grand Junction, Colorado, USA
  • Farmington, New Mexico, USA
  • Burley, Idaho, USA
  • Eugene, Oregon, USA
  • Elko, Nevada, USA
  • Yorba Linda, Kalifornia, USA
  • Smithfield, Utah, USA

Tämä on kirkon historiassa toiseksi suurin määrä temppeleitä, jotka on ilmoitettu yhdellä kertaa. Huhtikuun 1998 yleiskonferenssissa silloinen kirkon presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) ilmoitti suunnitelmista rakentaa 32 uutta temppeliä, tosin hän ei luetellut niiden tarkkoja sijainteja.

Presidentti Nelsonin tämänpäiväinen ilmoitus 20 uudesta temppelistä sijainteineen on ainutlaatuinen, eikä pelkästään niiden historiallisen lukumäärän ja sijaintien vuoksi.

Jeesuksen Kristuksen kirkossa on nyt 251 temppeliä, joista on ilmoitettu tai jotka ovat rakenteilla tai toiminnassa.