Malaria01_230809_v1.jpeg

Jeesuksen Kristuksen kirkko avustaa uudessa malariarokotuksessa Afrikassa

Rokotteen saa lähes 40 000 lasta

Rokoteallianssi Gavi ilmoitti Espanjassa 15. kesäkuuta 2023 pidetyssä Global Vaccine Impact -konferenssissa, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on lahjoittanut kolme miljoonaa Yhdysvaltain dollaria tukeakseen historiallista malariarokotuskampanjaa Afrikassa.

Kirkon lahjoitus vahvistaa Gavin, UNICEFin, Maailman terveysjärjestön (WHO) ja muiden tahojen koordinoituja ponnisteluja uuden RTS,S-malariarokotteen hankkimiseksi ja jakelemiseksi. Kirkon avun ansiosta arviolta 39 500 afrikkalaista lasta saa lahjoituksen välittömänä tuloksena malariaa vastaan vaadittavat neljä annosta. Tämä on osa suurta monivuotista kampanjaa rokottaa 4,5 miljoonaa lasta Afrikassa vuoteen 2025 mennessä.

”Malaria on edelleen yksi Afrikan tappavimmista taudeista. Se surmaa vuosittain tuhansia pieniä lapsia”, sanoo Guillaume Grosso, Gavin valtiollisen ja yksityisen sektorin sitoutumisesta, lahjoittajasuhteista ja kampanjoista vastaava johtaja. ”Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon kaltaisilta lahjoittajilta saadun elintärkeän rahoituksen ansiosta voimme osaltamme suojella yhä useampia vaarassa olevia lapsia, kun rokote otetaan käyttöön.”

Gavin mukaan arviolta 475 000 alle viisivuotiasta lasta kuoli malariaan Afrikassa vuonna 2021, joten se oli suurin syy lasten menehtymiseen tuossa maanosassa – sillä rokotetta on ollut saatavilla vasta aivan viime aikoina. Malariarokotetta on kehitetty yli 18 vuoden ajan. WHO hyväksyi RTS,S-rokotteen laajamittaiseen käyttöön lokakuussa 2021 Ghanassa, Keniassa ja Malawissa toteutetun onnistuneen pilottihankkeen jälkeen, jossa rokotetta sai noin miljoona lasta. Tämä on ensimmäinen WHO:n hyväksymä rokote malariaa vastaan, ja muita on parhaillaan kehitteillä.

”Tämä erittäin tarpeellinen uusi RTS,S-malariarokote suojelee osaltaan tuhansia pieniä lapsia tältä tappavalta taudilta”, sanoo kirkon johtava piispa Gérald Caussé. ”Olemme hyvin kiitollisia voidessamme olla osa tätä historiallista hanketta.”

RTS,S tehoaa Plasmodium falciparum -loiseen, joka on maailmanlaajuisesti tappavin malariaparasiitti ja yleisimmin esiintyvä Afrikassa. RTS,S on ensimmäinen malarian ehkäisyyn suositeltu rokote lapsille alueilla, joilla malaria leviää kohtalaisesti tai runsaasti.

Ghanan terveysministeri ja myöhempien aikojen pyhä Kwaku Agyeman-Manu sanoi, että tämä malariarokote voi lopettaa vuosia kestäneet kärsimykset, joita tämä ”kauhea tauti” on aiheuttanut maassa.

”Ihmiset ovat innoissaan eri puolilla maata, ja kysyntä on suurta”, hän sanoo.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tukenut rokoteallianssi Gavia vuodesta 2011. Kirkko antaa rahallista tukea merkittäville maailmanlaajuisille rokotusyhteistyökumppaneille, jotka hankkivat ja toimittavat rokotteita, seuraavat tautien kehitystä, reagoivat tautipesäkkeisiin, kouluttavat terveydenhuoltohenkilöstöä sekä kehittävät ohjelmia taudin poistamiseen ja täydelliseen hävittämiseen. Näiden ponnistelujen ansiosta on enemmän rokotettuja lapsia ja vähemmän ihmishenkiä menehtyy malariaan, tuhkarokkoon, vihurirokkoon, äidin ja vastasyntyneen jäykkäkouristukseen, polioon, ripuliin, keuhkokuumeeseen, keltakuumeeseen ja muihin tauteihin.

”Rokotusohjelmat ovat investointi inhimilliseen pääomaan”, sanoo Sierra Leonen terveysministeri Austin Demby. ”Ne parantavat kansanterveyttä, elinajanodotetta ja työsuorituksia. Ne ovat ennakkomaksua tulevalle taloudelliselle hyvinvoinnille.”

”Tämä kauan odotettu ponnistus lasten rokottamiseksi malariaa vastaan todella pelastaa ihmishenkiä”, sanoo Apuyhdistyksen ylijohtaja Camille N. Johnson. ”Se on kaunis tapa, jolla voimme osaltamme antaa apua, kuten Vapahtaja tekisi.”

Jeesuksen Kristuksen kirkon humanitaariset hankkeet

Humanitaarisilla hankkeillaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko helpottaa kärsimystä, edistää omavaraisuutta ja tarjoaa tilaisuuksia palvella. Kirkko noudattaa Jeesuksen Kristuksen kehotusta ruokkia nälkäisiä, antaa juotavaa janoisille, antaa suojaa kodittomille, vaatettaa alastomia ja käydä sairaiden ja ahdistettujen luona.

Kirkon humanitaarinen apu on mahdollista myöhempien aikojen pyhien ja uskon ystävien anteliaiden lahjoitusten ja vapaaehtoistyön ansiosta. Vapaaehtoiset tekevät vuosittain yli kuusi miljoonaa työtuntia hyvinvointihankkeiden tukemiseksi.

Kirkko tukee avustus- ja kehitysyhteistyöhankkeita yli 190 maassa ja territoriossa ja antaa apua etniseen alkuperään, uskontokuntaan tai kansallisuuteen katsomatta. Apu perustuu henkilökohtaisen vastuun, yhteisön tuen, omavaraisuuden ja kestävyyden perusperiaatteisiin.

Malariarokotushanketta rahoittaa osittain Australian LDS Charities -hyväntekeväisyysjärjestö.

Tietoa rokoteallianssi Gavista

Gavi on kansainvälinen järjestö, joka on perustettu parantamaan uusien ja vähän käytettyjen rokotteiden saatavuutta maailman köyhimmissä maissa asuville lapsille. Vuodesta 2000 lähtien Gavi on auttanut lähes miljardin lapsen rokottamisessa ja estänyt yli 16 miljoonaa kuolemantapausta.