Aihe

Kaste kuolleiden puolesta

Oppi kasteesta kuolleiden puolesta mainitaan Uudessa testamentissa (ks. Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15:29), mutta opin perusta on Joseph Smithin saamassa myöhempien aikojen ilmoituksessa. Toimimalla jonkun kuolleen henkilön – usein jonkun esivanhempansa – sijaisena kirkon jäsen voi mennä kasteelle tuon kuolleen henkilön puolesta. Myöhempien aikojen pyhien uskonkäsityksen mukaan henkilö, joka on kuollut, säilyttää oikeuden tehdä valintoja seuraavassa elämässä, ja kastetoimituksen hyväksyminen avaa tien jatkuvaan edistymiseen. Kasteita kuolleiden puolesta toimitetaan vain temppeleissä.