Kirkon yleiskonferenssissa ilmoitettiin 15 miljoonan jäsenen virstanpylväästä

Presidentti Monson ja presidentti Uchtdorf puhuivat kirkon kasvusta

Lauantaiaamuna presidentti Thomas S. Monson ilmoitti, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenmäärä on nyt maailmanlaajuisesti yli 15 miljoonaa. Presidentti Monson ilmoitti asiasta kirkon 183. puolivuotiskonferenssin avauspuheessaan. Kirkko saavutti tämän virstanpylvään kaksi viikkoa aikaisemmin.

President Monson Oct 2013 Sat AM

”Kirkko kasvaa vakaasti ja muuttaa joka vuosi yhä useampien ihmisten elämää”, presidentti Monson sanoi. ”Se levittäytyy ympäri maailman, kun lähetyssaarnaajamme etsivät niitä, jotka etsivät totuutta.”

Myöhemmin samassa kokouksessa presidentti Dieter F. Uchtdorf, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, esitti muutamia syitä siihen, miksi kirkko kenties kasvaa ”hiipuvan uskon aikakautena”.

”Tänä aikana, jolloin hyvin monet tuntevat olevansa etäällä taivaan syleilystä – täältä löydätte kansan, joka kaipaa saada tuntea Vapahtajansa ja päästä lähemmäksi Häntä palvelemalla Jumalaa ja lähimmäisiään”, presidentti Uchtdorf sanoi.

Presidentti Uchtdorfin mukaan tarvitaan enemmän kuin pelkästään uskoa.

”Uskominen Jumalaan on kiitettävää, mutta useimmat ihmiset haluavat tehdä enemmän kuin kuunnella innoittavia saarnoja”, hän sanoi. ”He haluavat toteuttaa uskoaan käytännössä. He haluavat kääriä hihansa ja osallistua tähän suureen asiaan.”

Kirkko tarjoaa noita tilaisuuksia muuttaa usko toiminnaksi, presidentti Uchtdorf huomautti.

”Koska meillä ei ole palkattua paikallista papistoa seurakunnissamme ympäri maailmaa, kirkon jäsenet hoitavat papiston työn itse”, hän sanoi. ”Heillä on monia tilaisuuksia muuntaa kykynsä, myötätuntonsa ja aikansa hyviksi teoiksi.”

Vuodesta 1996 lähtien niiden kirkon jäsenten lukumäärä, jotka asuvat Yhdysvaltojen ja Kanadan ulkopuolella, on ollut suurempi kuin näissä maissa asuvien jäsenten määrä. Presidentti Uchtdorfin mukaan kirkon moninaisuus on yksi sen suurimmista vahvuuksista, ja hän kehotti niitä, jotka etsivät paikkaa, johon kuulua, tulemaan kirkkoon.

”Kirkon on tarkoitus ravita epätäydellisiä, kamppailevia ja uupuneita”, hän sanoi. ”Se on täynnä ihmisiä, jotka haluavat koko sydämestään pitää käskyt, vaikka he eivät vielä olekaan siinä täydellisiä. – – Jeesuksen Kristuksen kirkko näyttää vetävän puoleensa ystävällisiä ja rakastavia, rehellisiä ja työteliäitä”, hän sanoi.

Kirkko perustettiin 183 vuotta sitten, 6. huhtikuuta 1830. Joseph Smith ja hänen viisi toveriaan – noin 50 muun henkilön ollessa paikalla – perustivat kirkon virallisesti hirsimökissä Fayettessa New Yorkissa Yhdysvalloissa.