Kotiin palanneet lähetyssaarnaajat rakastavat edelleen lähetystyötehtäviään Euroopassa

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tunnettu tekemästään lähetystyöstä. Yli sadan vuoden ajan nuoret miehet ja naiset ovat vapaaehtoisesti jättäneet kotinsa ja omistaneet osan elämästään muiden palvelemiseen ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomiseen.

Tuhannet lähetyssaarnaajat ovat palvelleet eri puolilla Eurooppaa ja syventyneet sen maan kulttuuriin, jossa he ovat saaneet tehtävän palvella. Kun nämä lähetyssaarnaajat palaavat kotiin, he säilyttävät elinikäisen rakkauden noihin Euroopan maihin koko loppuelämänsä ajan.

Karen Draudt palasi lähetystyöstään Oslosta Norjasta yli 40 vuotta sitten ja unelmoi yhä siitä, kuinka hän kävelisi mukulakivikaduilla ja ihailisi värikkäitä rakennuksia.

Karen Draudt
Karen Draudt sanoo ajattelevansa Norjaa kaiken aikaa.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

”Rakastan kaikkea norjalaista ja olen niin iloinen siitä, että minulle annettiin tilaisuus palvella siellä”, Draudt sanoo. ”Ajattelen Norjaa kaiken aikaa. Se on osa elämääni ja nyt osa minua.”

Draudt muistelee yhä kiintymyksellä ihmisiä, ruokaa, musiikkia, perinneasuja ja perinnekukkamaalauksia, joita hän oppi rakastamaan. Hänen aikansa Norjassa johti myös siihen, että hän kohtasi aviomiehensä, jonka kanssa hän löysi yhteisen puheenaiheen siitä, kuinka he kumpikin rakastavat Norjaa. Asuttuaan neljä vuotta Saksassa Draudtit palasivat Yhdysvaltoihin ja jatkavat eri eurooppalaisten kulttuurien sisällyttämistä jokapäiväiseen elämäänsä.

Kaleb Augat, eräs toinen kotiin palannut lähetyssaarnaaja, varttui Yhdysvalloissa pelaten jalkapalloa ja katsellen Saksan liigaa perheensä kanssa. Hänen isovanhempansa ovat Saksasta, joten hän oli tottunut syömään saksalaisia ruokia ja juhlimaan saksalaisia perinteitä. Vaikka hän arvosti sitä kulttuuria, kutsu palvella kokoaikaisessa lähetystyössä Saksassa, Frankfurtin alueella syvensi todella hänen rakkauttaan Saksaan.

Kaleb Augat
Kaleb Augat on käymässä Frankfurt am Mainissa.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

”Eläminen Saksassa voimisti rakkauttani tuota maata kohtaan ja auttoi minua luomaan syvemmän yhteyden sen kansaan”, Augat miettii. ”Siellä oleminen jotenkin teki Saksasta osan minua.”

Augat, saksalaisen jalkapallon fani ja collegetason urheilija, pystyi käyttämään rakkauttaan jalkapalloon luodakseen yhteyden moniin ihmisiin. Yhteyksiä luotiin sekä yhteisestä rakkaudesta jalkapalloon että keskusteluista, jotka liittyivät elämään ja sen tarkoitukseen.

”Aikani Saksassa avasi silmäni ymmärtämään syvemmin, mikä saa ihmiset innostumaan. Pystyin luomaan yhteyksiä, jotka eivät olleet pelkästään pinnallisia. Sain tietää ihmisten haasteista, vaikuttimista, arvoista ja tärkeysjärjestyksestä”, Augat sanoo. ”Kun nyt muistelen sitä, tapasin todella hämmästyttäviä ihmisiä.”

Augat on yhä yhteydessä moniin ihmisiin, joita hän tapasi Saksassa. Hän pyrkii myös tuomaan saksalaista kulttuuria kotiinsa entistä enemmän puhumalla isovanhempiensa kanssa saksaa ja opettamalla sisaruksilleen ja serkuilleen sanontoja, kun he katsovat eurooppalaisia jalkapallopelejä ja juhlivat muita saksalaisia perinteitä.

Raya Esplin on myös yksi tuhansista kotiin palanneista lähetyssaarnaajista, joka vaalii elinikäistä sidettään maahan, jossa palveli.

Raya Esplin
Raya Esplin tuntee syvää rakkautta Tanskaan.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

”Yritän pitää Tanskan tärkeänä osana elämääni tekemällä pieniä asioita kuten lukemalla pyhiä kirjoituksia tanskaksi, syömällä tanskalaista ruokaa ja jopa käyttämällä tanskalaisia vaatteita”, Esplin sanoo. ”Haluan tehdä kaiken voitavani vaaliakseni rakkauttani Tanskaan jokaisella arkielämäni alueella.”

Monet lähtevät lähetystyöhön palvelemaan muita ja muuttamaan heidän elämäänsä, mutta usein kotiin palanneet lähetyssaarnaajat tulevat takaisin sen maan ja niiden ihmisten muuttamina, jossa he palvelivat ja joita he oppivat rakastamaan.

”Ne puolitoista vuotta, jotka palvelin Englannissa, ovat aina rakkaita minulle”, sanoo kotiin palannut lähetyssaarnaja Ali Barnett. ”Ihmiset, joita tapasin, olivat monenlaisia, sinnikkäitä ja suurenmoisia, ja aika, jona sain tutustua heihin, muutti minut täysin.”

Vaikutus, joka eurooppalaisilla mailla on lähetyssaarnaajiin, jatkuu pitkälle sen jälkeen, kun he ovat päättäneet palvelunsa. Kotiin palattuaankin nämä ihmiset rakastavat edelleen koko elämänsä ajan maata, jossa he palvelivat lähetystyössä, sillä siitä tulee osa heitä.