Latter-day Saint Charities antoi 20 miljoonaa dollaria UNICEFin maailmanlaajuisen korona-avun tueksi

Latter-day Saint Charities -järjestöstä tuli tähän mennessä suurin yksittäinen UNICEFin ACT Accelerator- ja COVAX-rokoteyhteistyötä tukeva yksityisen tahon lahjoittaja.

Latter-day Saint Charities, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon humanitaarisen avun järjestö, ilmoitti tänään 20 miljoonan Yhdysvaltain dollarin avustuksesta tukemaan UNICEFin maailmanlaajuista työtä Access to COVID-19 Tools (ACT) Accelerator -hankkeessa ja hankkeen rokoteyhteistyössä nimeltä COVAX.

Tämä avustus täydentää kirkon 3 miljoonan Yhdysvaltain dollarin lahjoitusta vuonna 2020, ja sillä mahdollistetaan UNICEFin kiireellistä korona-apua vesi-, saniteetti- ja hygieniapalvelujen tarjoamiseksi.

Uusi avustus edistää UNICEFin historiallisia pyrkimyksiä, jotka johtavat 2 miljardin koronarokotteen hankkimiseen ja toimittamiseen COVAX-rokoteyhteistyöhön osallistuvissa 196 maassa ja taloudessa vuoden 2021 loppuun mennessä. Ensimmäisten 2 miljardin annoksen tarkoituksena on suojella eturintamassa toimivia terveydenhuollon ja sosiaalityön ammattilaisia sekä riskiryhmiin kuuluvia ja muuten haavoittuvassa asemassa olevia.

Avustus tukee myös UNICEFia, kun se työskentelee maiden kanssa vahvistaen niiden kylmä- ja kuljetusketjuja, kouluttaen terveydenhuollon ammattilaisia, oikaisten vääriä tietoja ja rakentaen luottamusta rokotteisiin ja niitä toimittaviin terveydenhuoltojärjestelmiin.

”Koronapandemia on ensimmäinen todella maailmanlaajuinen kriisi, jonka olemme nähneet elämämme aikana. Asuimmepa missä tahansa, pandemia vaikuttaa jokaiseen ihmiseen, myös lapsiin. Koskaan ei ole ollut kiireellisempää tarvetta työskennellä yhdessä. Tämä Latter-day Saint Charities -järjestöltä saatu avustus tärkeään tehtäväämme COVAX-rokoteyhteistyössä on suurin yksityisen tahon yhteistyökumppanin lahjoitus, minkä olemme tähän mennessä saaneet”, sanoo Henrietta Fore, UNICEFin toimialajohtaja. ”Toivomme, että järjestön anteliaisuus innoittaa muita organisaatioita, liikeyrityksiä ja yksittäisiä ihmisiä auttamaan meitä varmistamaan koronarokotteiden oikeudenmukaisen jakelun.”

COVAX-rokoteyhteistyön avulla – yhdessä Gavin (rokotusliittouma), WHOn ja CEPIn kanssa – UNICEF hyödyntää ainutlaatuista kokemustaan, joka sillä on rokotusten hankkimisessa ja toimittamisessa, sekä vahvuuksiaan siinä, missä määrin se on saanut yhteisöjä mukaan rokotteiden kysynnän ja hyväksynnän lisäämiseksi. Avustuksen tarkoituksena on nopeuttaa pandemian päättymistä ja minimoida häiriöitä lasten elämään suojelemalla terveydenhuollon ja sosiaalityön ammattilaisia eri puolilla maailmaa, mukaan lukien opettajat ja ensisijaiset hoitajat.

”Me olemme kiitollisia UNICEFin työryhmälle ja organisaatiolle. He ovat tehneet todella paljon lasten ja näiden perheiden hyväksi ja vastanneet osaltaan näiden ihmisten perustarpeisiin sekä auttaneet näitä toteuttamaan mahdollisuuksiaan”, sanoo piispa Gérald Caussé, kirkon johtava piispa. ”Kun yhä useammat aikuiset haavoittuvassa asemassa olevissa yhteisöissä saavat rokotuksen, niin kriittisiä terveyteen, ravitsemukseen ja koulutukseen liittyviä palveluja hädässä oleville lapsille pystytään jälleen aloittamaan. Vaalimme sydämessämme toivoa siitä, että pandemia voitetaan, kuten myös siitä, että kaikki lapset ja heidän perheensä näkevät valoisamman tulevaisuuden.”

Latter-day Saint Charities ja UNICEF USA solmivat kumppanuuden vuonna 2013 ja työskentelevät yhdessä lasten ja heidän perheidensä tukemiseksi rokotussuojan tarjoamiseksi, hätäavun antamiseksi sekä pakolaisten koulutus- ja kasvatustarpeisiin vastaamiseksi.

Tietoa UNICEFista

UNICEF toimii joillakin maailman ankarimmista alueista tavoittaakseen heikoimmassa asemassa olevat lapset maailmassa. Me teemme työtä 190 maassa ja territoriossa jokaisen lapsen hyväksi kaikkialla rakentaaksemme paremman maailman jokaiselle. Lisää tietoa UNICEFista ja sen työstä lasten hyväksi on sivustolla www.unicef.org. Lisää tietoa koronaviruksesta on sivustolla www.unicef.org/coronavirus.

Tietoa COVAX-rokoteyhteistyöstä

COVAX on Access to COVID-19 Tools (ACT) Accelerator -hankkeen rokoteyhteistyötä. Tämä hanke on uraauurtavaa kansainvälistä yhteistoimintaa koronaan liittyvän testauksen, hoidon ja rokotusten kehittämisen, tuotannon ja yhdenvertaisen käytön nopeuttamiseksi. COVAXin johdossa ovat yhdessä Gavi, Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI, Epidemiavalmius- ja innovaatiokoalitio) sekä WHO (Maailman terveysjärjestö). Sen tavoitteena on nopeuttaa koronarokotteiden kehitystä ja valmistusta ja varmistaa, että jokainen maa maailmassa saa oikeudenmukaisen ja kohtuullisen osuutensa niistä. UNICEF yhteistyössä PAHO Revolving -rahaston kanssa johtaa työtä koronarokoteannosten hankkimiseksi ja toimittamiseksi COVAX-rokoteyhteistyön nimissä.

Tietoa Latter-day Saint Charities -järjestöstä

Latter-day Saint Charities on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon humanitaarisen avun järjestö, joka on antanut tähän mennessä tukea 1 050 koronapandemiaan liittyvään avustusprojektiin 152 maassa. Latter-day Saint Charities antaa rahallista tukea huomattaville maailmanlaajuisille rokotusohjelmia tarjoaville kumppaneille, jotta voidaan hankkia ja toimittaa rokotteita, tarkkailla sairauksia, vastata sairauksien puhkeamiseen, kouluttaa terveydenhuollon työntekijöitä sekä kehittää tautien hävittämiseen tähtääviä ohjelmia. Tuloksena tästä on muun muassa enemmän rokotettuja lapsia ja vähemmän tuhkarokon, vihurirokon, äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristuksen, polion, ripulin, keuhkokuumeen ja keltakuumeen aiheuttamia kuolemia.