Aihe

The Tabernacle Choir at Temple Square [Temppeliaukion tabernaakkelikuoro]

The Tabernacle Choir at Temple Square [Temppeliaukion tabernaakkelikuoro, aik. Mormonien tabernaakkelikuoro], yksi vanhimmista ja suurimmista kuoroista maailmassa, on esiintynyt Yhdysvaltain presidenteille, myynyt miljoonia levyjä, voittanut lukuisia palkintoja ja lumonnut yleisöjä kymmenissä maissa.

Kuoron kotipaikka on Salt Lake City Utahissa, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon keskuspaikassa.

Kuorossa on 360 vapaaehtoista, iältään 25–60-vuotiasta laulajaa, jotka ovat kirkon jäseniä. He harjoittelevat ja esiintyvät viikoittain, ja usein heitä säestää Orchestra at Temple Square [Temppeliaukion orkesteri].

Kuoro perustettiin 1800-luvun puolivälissä. Kuoro, joka oli silloin pieni, lauloi ensimmäisen kerran kirkon konferenssissa 22. elokuuta 1847, vain 29 päivää sen jälkeen kun ensimmäiset pioneerit olivat saapuneet asuttamaan Suolajärven laaksoa.

Kuoron koti, historiallinen tabernaakkeli, on Suolajärven temppelin länsipuolella. Tabernaakkelikuoro sai nimensä tuon rakennuksen mukaan.

Kuoroa säestetään suuressa auditoriossa tabernaakkelin uruilla. Niiden erikoisuutena on 11 623 kultaista pilliä, jotka on tehty pyöreistä puusauvoista, jotka on käsin kaiverrettu utahilaisesta puusta. Kymmenen pilliä, jotka ovat peräisin vuonna 1867 rakennetuista alkuperäisistä uruista, toimivat yhä edelleen.

The Tabernacle Choir at Temple Square tunnetaan parhaiten viikoittaisesta sunnuntaiohjelmastaan, Musiikkia ja puhuttua sanaa, joka lähetetään temppeliaukiolta Salt Lake Citystä. Tämä ohjelma on vanhin jatkuva valtakunnallinen lähetys Amerikassa.

Ronald Reagan, joka toimi Yhdysvaltain presidenttinä vuosina 1981–1989, kutsui tätä kuoroa ”Amerikan kuoroksi” vuonna 1981, kun kuoro lauloi hänen virkaanastujaisissaan.

Konserttikiertueet ovat vuosien varrella vieneet kuoron suuriin konserttisaleihin Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa ja Tyynenmeren alueella.

Salt Lake Cityn talviolympialaisissa, jotka pidettiin 8.–24. helmikuuta 2002, kuoro esiintyi virallisissa päättäjäisissä.

Kuoro on saavuttanut äänitealbumeillaan kaksi platina- ja viisi kultalevyä sekä Grammy-palkinnon esittämästään ”Battle Hymn of the Republic” [Tasavallan taisteluhymni] -laulun versiosta. Kuoro on äänittänyt muutamien maailman suurenmoisimpien orkesterien kanssa, mukaan lukien Philadelphian sinfoniaorkesteri, New Yorkin filharmonikot ja Jerusalemin sinfoniaorkesteri.