Mormonit kokoontuvat maailmanlaajuiseen konferenssiin

Jälleen on tullut aika Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenille ja ystäville kokoontua kuulemaan nykyajan profeettoja ja apostoleita. Kirkon 183. vuosikonferenssi pidetään lauantaista 6.4.2013 sunnuntaihin 7.4.2013.

Konferenssi pidetään Salt Lake Cityssä Utahissa Yhdysvalloissa. Kaikkia kiinnostuneita eurooppalaisia kannustetaan osallistumaan konferenssiin internetissä osoitteessa www.lds.org tai satelliittilähetyksen kautta paikallisissa seurakuntakeskuksissa.

Yleiskonferensseja järjestetään kahdesti vuodessa, ja ne tarjoavat yli 14 miljoonalle kirkon jäsenelle mahdollisuuden saada opastusta ja kuulla kirkon johtajien hengellisiä sanomia. Paljolti samaan tapaan kuin Uuden testamentin aikojen kirkossa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa jäseniä johtavat profeetat ja apostolit.

Vaikka konferenssi järjestetään tuhansien kilometrien päässä kirkon eurooppalaisista jäsenistä, monet jäsenet sanovat, että konferenssi on sekä tärkeä että erityinen.

”Herran henki on sama kaikkialla maailmassa, vaikka puhujat ovat kaukana”, sanoo Massimo Draghi, joka on kirkon jäsen Riminissä Italiassa. ”Yleiskonferenssi on tärkeä, koska maailma ja yhteiskunta muuttuvat koko ajan ja meidän täytyy tietää Herran tahto.”

Daryl Watson, joka valvoo useaa seurakuntaa Dundeen alueella Skotlannissa, sanoo, että Euroopan uskolliset jäsenet ovat tottuneet osallistumaan yleiskonferenssiin monenlaisten apuneuvojen välityksellä.

Jäsenet ”eivät enää ajattele, että puhujat ovat ’kaukana’”, Watson sanoo. ”Pohjimmiltaan välitetyt sanomat on tarkoitettu jokaiselle Kristuksen seuraajalle tässä ja nyt maantieteellisestä paikasta riippumatta.”

Chris Cooke johtaa seurakuntaa Lontoossa, ja hän on samalla kannalla. ”Yksinkertainen tosiasia on, että ihmiset kautta maailman ovat kaikki Jumalan lapsia”, Cooke sanoo. ”Hänen evankeliuminsa pätee jokaiseen yhtä hyvin kuin johonkuhun toiseen. Emmekö me kaikki ole samanlaisia?”

Kirkon johtajat puhuvat konferenssiin osallistuville eri hengellisistä aiheista, jotka vaihtelevat perhe-elämästä moraaliin, uskoon ja pyhien kirjoitusten tutkimiseen. Kaikissa puheissa on keskeisenä sanomana kirkon jäsenten kannustaminen seuraamaan ja lähestymään Jeesusta Kristusta.

”Yleiskonferenssissa (profeetat ja apostolit) kertovat meille, mitkä asiat ovat erityisen tärkeitä juuri tänä aikana”, sanoo Paul Baumann, joka on kirkon jäsen Hanaussa Saksassa. ”Nämä asiat ovat merkityksellisiä jokaiselle. Jumala rakastaa meitä kaikkia, ja hän haluaa joka ikisen meistä olevan onnellinen, joten hän antaa meille mahdollisuuden kuunnella elävän profeetan ääntä.”

Ricardo Santana, joka on kirkon jäsen Lissabonissa Portugalissa, sanoo, että kaikille uskollisille jäsenille on erityinen kokemus osallistua yleiskonferenssiin omassa maassaan.

”Yleiskonferenssi on erityinen kokous, koska kaikki kirkon jäsenet ympäri maailman voivat kokoontua yhteen ja kuunnella yhtä aikaa elävien profeettojen sanoja”, Santana sanoo. ”On kuin olisimme kaikki yksimielisinä samassa paikassa tuntien samaa henkeä.”

Hengellisten sanomien lisäksi musiikki, jota esittää tunnettu Mormonien tabernaakkelikuoro, korostaa evankeliumin aiheita. Kirkon jäsenet sanovat, että musiikki on usein yksi heidän lempiasioistaan yleiskonferenssissa ja että se kohottaa kokouksen henkeä.

”Kuoron laulamat laulut ovat todella innoittavia, ja ne ovat minulle mieluisin osa konferenssia”, sanoo Luis Melo, joka on kirkon jäsen Algarvessa Portugalissa. ”Ne auttavat minua tuntemaan hengen ja valmistautumaan johtavien auktoriteettien sanomien omaksumiseen.”

Konferenssi lähetetään yli 7 400:aan kirkon rakennukseen 102 maassa, ja se simultaanitulkataan 94 kielelle.

Konferenssin jälkeen äänitteet ja tekstit puheista ovat saatavana jatkuvaan käyttöön ja opiskeluun. Monet mormonit maapallon ympäri käyttävät yleiskonferensipuheita läpi vuoden niin omaksi kasvukseen kuin perheessä ja kirkossakin.

”MP3-soittimeni ansiosta nautin todella paljon puheiden kuuntelemisesta, kun kävelen metsässä”, sanoo Draghi.  ”Voin kuunnella (puheita) ja nauttia niistä milloin haluan. Konferenssista on nyt tullut puolen vuoden mittainen.”