Myöhempien aikojen pyhät Euroopassa lahjoittivat yli 900 tonnia ruokaa Ukrainaan

Toimitusketjujen viivästymiset ja puutteet Ukrainassa ovat johtaneet kiireelliseen tarpeeseen saada elintarvikkeita

Yksi Ukrainan selkkauksen valitettavista vaikutuksista on se lisäkuormitus, minkä se aiheuttaa monien tarvikkeiden, etenkin peruselintarvikkeiden, toimitusketjulle. Tämä häiriö on vaikuttanut tavallisten kansalaisten elämään koko maassa, ja se rajoittaa heidän mahdollisuuksiaan hankkia monia perustarvikkeita kuten purkkiruoat, vauvanruoka, jauhot, pasta ja riisi.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta kerrottiin Ukrainan apulaispääministerin neuvonantajalle, jonka jälkeen kirkko tarjosi apuaan hätäapuhankkeessa, jossa jaettaisiin pikaisesti ruokaa Ukrainan kansalle.

”Kun tämä hallinnon neuvonantaja alun perin otti minuun yhteyttä, järjestimme hänelle yhteyden humanitaaristen palvelujen tiimiin, ja hän oli todella vaikuttunut”, sanoo Oleksiy Hakalenko, joka toimii kirkon aluejohtajana ja valvoo kirkon humanitaarisia hankkeita Ukrainassa. ”Saadessaan tietää lisää hän innostui entisestään yhteistyöstä kirkon kanssa tässä monitahoisessa ruokalahjoitusprojektissa.”

Yhteistyössä Ukrainan hallinnon kanssa kirkko käynnisti hätäapuprojektin tarvittavien elintarvikkeiden toimittamiseksi jakelukeskuksiin ja varastoihin rajanaapureissa Puolassa ja Romaniassa. Sen jälkeen valtiolliset elimet Ukrainassa käyttivät olemassa olevia kuljetusverkostoja lähettääkseen ruokatarvikkeita jaettavaksi eri paikkoihin Ukrainassa. Valtiolliset lähetykset ovat keskittyneet viemään ruokatarvikkeita suurinta pulaa kärsiville alueille ja yhteisöille Ukrainassa.

Tämä monimutkainen humanitaarinen hanke on ollut sekä laaja että logistisesti vaikea. Daniel García , joka on sisäänostaja kirkon hankintaosastolla Euroopan vyöhykkeellä, sanoo: ”Meillä oli jokapäiväisenä haasteena löytää toimittajia, joilla oli tavaraa, jota voisimme ostaa, ja jotka voisivat toimittaa lähetyksen lyhyellä aikavälillä. Myös polttoaineen korkea hinta aiheutti vaikeuden, joka johti mahdollisiin myöhästyneisiin jakeluihin ja korkeampiin kuljetuskuluihin.”

Etsimme tavarantoimittajia monista maista kuten Saksasta, Espanjasta, Puolasta ja Romaniasta, ja otimme niihin yhteyttä. Keskeisenä vaatimuksena oli heidän kykynsä lähettää valtavia määriä ruokaa hyvin lyhyessä ajassa.

”Myös kielimuuri vaikeutti ruokatarvikkeiden hankkimista”, García sanoo. ”Muutamassa tapauksessa koko kommunikointi oli hoidettava Google-kääntäjän avulla.”

Hätäapulähetykset toimitettiin kahdeksan viikon aikana huhti-toukokuussa 2022. Sinä aikana kirkko toimitti yli 1 000 kuormalavallista ruokatarvikkeita. Yhdessä aiempien Ukrainan ihmisille toimitettujen avustusten kanssa sinne toimitettu kirkon humanitaarinen apu on yli 900 tonnia ruokaa ja muita tarvikkeita.