Aihe

Puhtaan veden hankkeet

• Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan maailmassa on yli miljardi ihmistä, joilla ei ole käytössään puhdasta vettä. Puhtaan veden puutteen vuoksi monet sairastuvat esim. koleraan, ripuliin ja lavantautiin. Vuonna 2002 Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko pani alulle hankkeen parantaakseen terveyttä eri yhteisöissä järjestämällä niille mahdollisuuden saada käyttöönsä puhdasta vettä.
  • Puhtaan veden saanti riippuu alueesta ja yhteisöjen tarpeista, mutta sitä voidaan saada kaivoista, vesivarastoista tai jakelujärjestelmien tai vedenpuhdistusjärjestelmien avulla.
  • Yhteisön jäsenet ovat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa kutakin hanketta ja hoitavat suurimman osan hankkeen vaatimasta työstä. Yhteisön edustajat saavat sitten koulutuksen asennetun järjestelmän ylläpitoon.
  • Vuonna 2006 puhtaan veden hankkeita toteutettiin 32 maassa ja niistä hyötyi yli 1,1 miljoonaa ihmistä yli tuhannella paikkakunnalla. Näitä maita olivat Algeria, Armenia, Chuuk, Dominikaaninen tasavalta, Etiopia, Fidži, Filippiinit, Ghana, Intia, Indonesia, Kambodža, Kenia, Kiina, Kongon demokraattinen tasavalta, Laos, Liberia, Madagaskar, Malesia, Mongolia, Mosambik, Myanmar, Namibia, Nepal, Nigeria, Peru, Romania, Samoa, Tansania, Tonga, Uganda, Vanuatu ja Vietnam.