Suuri yleisö kutsutaan tutustumaan Freibergin temppeliin Saksassa

Ensimmäinen presidenttikunta on ilmoittanut Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Saksassa sijaitsevan Freibergin temppelin avoimien ovien tilaisuuden ja uudelleenvihkimisen ajankohdat. Temppeli on ollut suljettuna kunnostuksen vuoksi. Vierailijat ovat tervetulleita temppeliin avoimien ovien tilaisuuden aikana alkaen perjantaista 12. elokuuta 2016 aina lauantaihin 27. elokuuta 2016 asti kaikkina muina päivinä paitsi sunnuntaisin.

Temppeli vihitään virallisesti sunnuntaina 4. syyskuuta 2016 kolmessa kokouksessa. Temppelin vihkimisen yhteydessä pidetään myös musiikkia ja tanssia sisältävä kulttuurijuhla lauantaina 3. syyskuuta 2016.

Freibergin temppeli, joka on ainoa kommunistiseen maahan rakennettu temppeli, pyhitettiin vuoden 1985 kesäkuussa, neljä vuotta ennen kuin Berliinin muuri murtui ja Saksa yhdistyi. Myöhemmin temppeliä laajennettiin ja se vihittiin uudelleen syyskuun 7. päivä 2002 vastaamaan itäisen Saksan ja Itä-Euroopassa sijaitsevien Puolan, Tšekin tasavallan, Unkarin, Bulgarian, Moldovan ja Romanian jäsenten tarpeita.

Freibergin temppelin ulkopinnat on rapattu saksalaisella valkoisella laastilla; tyyliltään modernissa temppelissä on saksalaisia vaikutteita. Ainutkertaiseen rakennukseen kuuluu korkea kaari, joka muodostaa tornin, jonka huipulla seisoo Mormonin kirjan profeetta Moronia esittävä patsas. Katto on tehty siniharmaista liuskekivilaatoista. Samalla tontilla temppelin vieressä on myös myöhempien aikojen pyhien seurakuntakeskus, jossa kirkon jäsenet kokoontuvat jumalanpalvelukseen sunnuntaisin ja jossa heillä on erilaista toimintaa viikolla.

Vaikka kirkon yli 18 000 seurakuntakeskusta ovat avoimia kaikille ihmisille, jotka haluavat osallistua uskonnollisiin kokouksiin, temppelit ovat avoimia ainoastaan uskollisille myöhempien aikojen pyhille sen jälkeen kun rakennukset on virallisesti vihitty käyttöön. Temppeleitä pidetään ”Herran huoneina”. Niissä Kristuksen opetuksia vahvistetaan avioliittoon vihkimisessä, kasteessa ja muissa toimituksissa, joissa perheet yhdistetään yhteen iankaikkisuudeksi. Siellä jäsenet oppivat lisää elämän tarkoituksesta ja tekevät lupauksia palvella Jeesusta Kristusta sekä lähimmäisiään.

Kun Freibergin temppeli vihitään, siitä tulee yksi 151:stä toiminnassa olevasta kirkon temppelistä maailmassa. Se on toinen kahdesta Saksassa olevasta temppelistä; toinen temppeli vihittiin Frankfurtissa vuonna 1987.