Vanhin ja sisar Renlund vierailevat Festinordissa Göteborgissa

”Minusta tuntuu kuin olisin tullut kotiin”, vanhin Renlund sanoi Festinord-konferenssissa, joka oli suunnattu nuorille naimattomille aikuisille Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Torstaina 1. elokuuta 2024 vanhin Dale G. Renlund ja hänen vaimonsa, sisar Ruth L. Renlund, vierailivat nuorten naimattomien aikuisten (NNA) Festinord-konferenssissa Göteborgissa Ruotsissa. Heidän mukanaan oli vanhin Alan T. Phillips Euroopan pohjoisen vyöhykkeen johtokunnasta sekä vyöhykeseitsenkymmeniä ja vaarnojen johtohenkilöitä. Konferenssista teki aivan erityisen se, että vanhin ja sisar Renlund tervehtivät jokaista osallistujaa ennen hartaustilaisuuden alkua.

Festinord on Pohjoismaiden ja Baltian nuorille naimattomille aikuisille suunnattu vuosittainen konferenssi, joka järjestetään vuorotellen Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Konferenssi järjestettiin tänä vuonna 50. kerran, ja se keräsi 500 osanottajaa 28 eri maasta. Nämä nuoret aikuiset kokoontuivat yhteen viiden päivän ajaksi vahvistamaan uskoaan, solmimaan uusia ystävyyssuhteita ja nauttimaan tervehenkisistä toiminnoista, joiden teemana oli ”Iloitkaa Herrassa – aina”.

Sisar Renlund kertoi heidän kokemuksistaan Johannesburgissa Etelä-Afrikassa. Hän kertoi säännöistä, joita opas antoi safarin aikana, ja siitä, miten hän kerran päätti olla välittämättä niistä. Hän kertoi: ”Yritin keksiä, millä tavoin voisin kiertää nuo säännöt, sen sijaan, että olisin ymmärtänyt, että niiden sääntöjen takana oli minun suojani ja turvallisuuteni. Olen erittäin hyvä järkeilemään ja keksin syyn, miksi nuo säännöt eivät koskeneet minua.”

Sisar Renlund jatkoi vertaamalla tällaisia sääntöjä taivaallisen Isämme käskyihin. Hän tähdensi, että jokaisen käskyn takana on turvallisuus ja onnellisuus, ja sanoi: ”Jos näemme kunkin käskyn taustalla taivaallisen Isämme rakkauden, meidän on helpompi noudattaa niitä.”

Vanhin Renlund aloitti puheensa sanomalla: ”Minusta tuntuu kuin olisin tullut kotiin.” Nuorena teini-ikäisenä vanhin Renlund asui perheensä kanssa jonkin aikaa Göteborgissa. Tuona aikana hän aloitti matkansa kohti todellista kääntymystä ja Jeesuksen Kristuksen seuraamista.

Vanhin Renlund viittasi Ruotsin historiaan ja Ruotsin erään kuninkaan tekemiin virheisiin, kun tämä oli liian ahne laivaa rakentaessaan. Kuningas saattoi vapaasti rakentaa minkälaisen laivan halusi, mutta hän ei voinut vapaasti muuttaa laivaa koskevia painovoiman lakeja. Tämän seurauksena Vasa-laiva upposi neitsytmatkallaan pian satamasta lähdön jälkeen. Vanhin Renlund käytti tätä kertomusta havainnollistamaan, että vaikka voimme vertauskuvallisesti rakentaa millaisen laivan tahansa, me emme voi valita seurauksia.

Vanhin Renlund kannusti osallistujia rakentamaan sellaisen laivan, jonka Jumala haluaa meidän rakentavan. Hän kannusti kaikkia siihen, että meidän tulee keskittyä seuraaviin kolmeen asiaan ja rakentaa uskomme niiden varaan:

1. Ymmärrys Jumalan pelastussuunnitelmasta
  2. Ymmärrys Jeesusesta Kristusesta ja Hänen sovituksestaan
  3. Ymmärrys Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksesta

Sitten hän lausui voimallisen todistuksen: ”Minä tiedän. Tiedän ehdottomasti, että Jeesus Kristus elää. Tiedän sen ehdottomasti.”

Vanhin ja sisar Renlundin vierailu jätti syvän vaikutuksen osallistujiin innoittaen heitä syventämään uskoaan ja elämään täydemmin Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina. Eräs osallistuja kertoi kokemuksestaan ja sanoi: ”Pidin siitä todella paljon. Se antoi minulle paljon näkemystä siihen, mitä minun on tehtävä ja kuinka jatkaa eteenpäin. Ja pidin kovasti siitä, kuinka ystävällinen vanhin Renlund on. Tunsin Hengen.”

Hartaustilaisuuden jälkeen vanhin ja sisar Renlund pitivät kysymys- ja vastaustilaisuuden, jossa he vastasivat nuorten naimattomien aikuisten esittämiin kysymyksiin ja antoivat oivaltavia ja kohottavia vastauksia.