Vanhin Richard G. Scott on kuollut 86 vuoden iässä

Vanhin Richard G. Scott Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon kahdentoista apostolin koorumista kuoli iän tuomiin vaivoihin tiistaina 22. syyskuuta 2015 perheensä ympäröimänä kotonaan Salt Lake Cityssä. Hän oli 86-vuotias (syntynyt 7. marraskuuta 1928).

Vanhin Scott hyväksyttiin apostoliksi 1. lokakuuta 1988. Hänet kutsuttiin seitsemänkymmenen ensimmäisen koorumin jäseneksi 2. huhtikuuta 1977, ja hän palveli tuon koorumin johtokunnan jäsenenä lokakuusta 1983 lähtien, kunnes hänet vuonna 1988 kutsuttiin apostoliksi.

”Vanhin Scott kykeni erittäin onnistuneesti pitämään katseensa iankaikkisuudessa”, sanoo kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin D. Todd Christofferson, joka palveli nuorena lähetyssaarnaajana vanhin Richard G. Scottin alaisuudessa. ”Hänen pitämänsä puheet olivat täynnä toivoa. Ja hän puhui parannuksesta ja sovituksesta suoraan, koska hän tiesi, että niistä kumpuaa toivo eli tuon toivon voi saada, kun ihminen tekee todellisen ja täydellisen parannuksen ja kun sovituksen vaikutuksesta Jeesuksen Kristuksen armo astuu voimaan hänen elämässään.”

Uuden testamentin ajan apostolien tavoin myöhempien aikojen pyhien apostolit kutsutaan Jeesuksen Kristuksen erityisiksi todistajiksi. Vanhin Scott oli yksi niistä 15 miehestä, jotka valvovat osaltaan kasvua ja kehitystä maailmanlaajuisessa kirkossa, jossa on yli 15 miljoonaa jäsentä.

Vanhin Scott opetti: ”Harva asia elämässä tuottaa meille yhtä paljon iloa kuin se, että voimme auttaa jotakuta parantamaan elämäänsä.”

”Missä tahansa kuljenkin, etenkin Latinalaisessa Amerikassa, missä vanhin Scott palveli hyvin pitkään ja hyvin monessa paikassa – missä tahansa siellä kuljenkin, näen hänen jalanjälkiään ja tapaan jonkun, johon hän on jollakin tavoin vaikuttanut”, vanhin Christofferson sanoo.

Richard Gordon Scott syntyi 7. marraskuuta 1928 Pocatellossa Idahon osavaltiossa Yhdysvalloissa Kenneth Leroy ja Mary Whittle Scottin perheeseen. Hän palveli kokoaikaisessa lähetystyössä Uruguayssa ja johti Argentiinan pohjoista lähetyskenttää Córdobassa Argentiinassa vuosina 1965–1969.

Hän valmistui George Washingtonin yliopistosta koneenrakennusinsinööriksi ja suoritti ydintekniikan jatko-opintonsa Oak Ridgessä Tennesseessä. Vuosina 1953–1965 vanhin Scott kuului amiraali Hyman Rickoverin henkilöstöön johtaen ydinpolttoaineen kehittelyä useisiin eri voimaloihin merellä ja maissa. Hän työskenteli myös yksityiskonsulttina ydinvoimalayhtiöille.

Vuonna 2008 Brigham Youngin yliopisto myönsi vanhin Scottille kristillisen palvelun kunniatohtorin arvon.

Vanhin Scott oli leski. Hänen vaimonsa Jeanene kuoli 15. toukokuuta 1995. Monet kirkon jäsenet muistavat hyvin sen rakkauden, jota vanhin Scott ilmaisi vaimoaan kohtaan. Häntä jäävät kaipaamaan 7 lasta sekä heidän lapsensa ja lastenlapsensa.

”Hänet muistetaan väsymättömänä työntekijänä, väsymättömänä palvelijana ja Herran ystävänä, joka käytti koko elämänsä Herran asian hyväksi ja iloitsi saadessaan tehdä niin”, vanhin Christofferson sanoo. ”Uskon, että hänet tullaan aina muistamaan ihmisenä, joka toi toivoa.”

Vanhin Richard G. Scottin hautajaistilaisuus pidetään Salt Lake Cityssä maanantaina 28. syyskuuta 2015 klo 20 Suomen aikaa.Tilaisuus välitetään suorana lähetyksenä osoitteissa www.mormonnewsroom.org ja www.lds.org. Vielä ei ole päätetty, milloin vanhin Scottin seuraaja kirkon kahdentoista apostolin koorumiin kutsutaan.

Lue lisää vanhin Scottin elämästä ja palvelutyöstä (artikkeli on englanninkielinen).