Uusi lähetyssaarnaajien koulutuskeskus Ghanassa on valmistunut

Vierailijat ovat olleet tervetulleita vastavalmistuneen lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksen avoimien ovien tilaisuuteen Accrassa Ghanassa 8.–12. elokuuta 2017. Opastettuja kierroksia on järjestetty klo 9.00–16.00 ja niihin on ollut vapaa pääsy. Uudet tilat vihitään 24. lokakuuta 2017.

Ladattava video tiedotusvälineitä varten

Afrikan läntisen vyöhykkeen johtaja, vanhin Terence M. Vinson sanoo haluavansa, että vierailijat ”huomaavat ne ponnistelut, joita kirkko tekee auttaakseen ja valmistaakseen näitä nuoria miehiä ja naisia palvelemaan lähetystyössä ja tarjotakseen heille tilaisuuksia tutkia pyhiä kirjoituksia ja saada syvällisempi ymmärrys kirkon opeista”.

Vanhin Dale G. Renlund, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon apostoli, tutustui uusiin tiloihin yhdessä vaimonsa Ruthin kanssa.

Kulkiessamme pitkin käytäviä ja mennessämme sisälle luokkahuoneisiin saatoimme jo kokea sen todella syvällisen hengen, joka välittyi rakennuksen suunnittelijoiden ja rakentajien työstä”, vanhin Renlund sanoo. ”Se tulee olemaan lähetyssaarnaajille ilmiömäinen paikka oppia lisää Vapahtajasta ja oppia kertomaan muille Hänen evankeliumistaan.”

Luulen, että kun lähetyssaarnaajat saapuvat tänne, he tulevat muistamaan oppimansa asiat ikuisesti. Olipa heidän kotinsa missä hyvänsä, he lähtevät rakentamaan kirkkoa ja heillä tulee aina olemaan suurenmoinen perusta asioista, joita he oppivat täällä koulutuskeskuksessa”, sisar Ruth Renlund sanoo.

Lähetyssaarnaajien koulutuskeskukseen tutustui myös monia paikallisia johtohenkilöitä. ”Arkkitehtuuri, maisemointi, organisaatio – kaikki on tehty järjestyksenmukaisesti. Jo sisään astuessaan tietää, että on tullut hyvin järjestettyyn, henkeä täynnä olevaan paikkaan, jossa tuntee hengen ohjausta koko kierroksen ajan”, sanoo Accran kaupunginjohtaja Adjei Sowah.

Nene Sakite II, Manya Krobon ylin johtaja, sanoo: ”Kun nuoret miehet ja naiset tulevat tänne saamaan opetusta – – tämän ympäristön ansiosta he kokevat varmasti hyviä asioita ennen täältä lähtöään.”

Ensimmäinen lähetyssaarnaajien koulutuskeskus Ghanassa rakennettiin vuonna 2002 Temaan, ja siellä on tilat ainoastaan 90 lähetyssaarnaajalle. Kirkon kasvaessa Afrikassa kirkon johtohenkilöt päättivät rakentaa suuremman lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksen Accran temppelin viereen. Uudessa koulutuskeskuksessa on tilat 320 lähetyssaarnaajalle, ja tarvittaessa lisätilojen myötä 500:lle.

Sisar Wokworum Nigeriasta on Teman lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa valmistautumassa palvelemaan Kumasin lähetyskentällä Ghanassa. ”Lähetyssaarnaajien koulutuskeskus on auttanut minua hyvin paljon, koska täällä opimme puhumaan ihmisille. Koulutuskeskus onkin itse asiassa auttanut minua näinä muutamina päivinä valmistamaan mieltäni”, hän sanoo.

Lähetyssaarnaajien koulutuskeskukseen kuuluu neljä rakennusta: koulutusrakennus, monitoimitila, asuinrakennus sekä keittiö ja ruokala.

Vanhin Daniel Yirenya-Tawiah, Ghanassa palveleva vyöhykeseitsenkymmen, sanoo, että uusi lähetyssaarnaajien koulutuskeskus on tarkoitettu ottamaan huomioon kirkon kasvu alueella. ”Muistelen aikaa vuosia sitten, jolloin liityin kirkkoon. Meillä oli tuskin omaa kappelia. Meidän jumalanpalveluksemme pidettiin vuokratiloissa”, hän sanoo. ”Tuntuu suurenmoiselta ajatella, että meillä on täällä Ghanassa paikka, jossa koulutamme lähetyssaarnaajia, jossa koulutamme poikiamme ja tyttäriämme, jotka lähtevät saarnaamaan Jumalan sanaa.”

Monet lähetyssaarnaajat tulevat Ghanassa sijaitsevaan lähetyssaarnaajien koulutuskeskukseen läntisestä ja kaakkoisesta Afrikasta. Mutta koulutuskeskus palvelee myös eri puolilta maailmaa tulevia lähetyssaarnaajia, jotka on kutsuttu palvelemaan Afrikassa, jotta he tottuisivat paremmin paikallisiin olosuhteisiin ja kulttuuriin.

Kun tulee läntiseen Afrikkaan, oppii varmasti rakastamaan täällä asuvia ihmisiä”, vanhin Vinson sanoo. ”Näissä ihmisissä on kauneutta, lempeyttä ja rakkautta, joka on suorastaan tarttuvaa. Kun lähetyssaarnaajat tulevat tänne, he tulevat tuntemaan sen, palvelevatpa he sitten täällä tai muualla Afrikassa. Ja se tulee auttamaan heitä suuresti heidän työssään.”

Uuden lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksen myötä lähetyssaarnaajia on helpompi opettaa heidän omalla kielellään, olipa se sitten englantia tai ranskaa. Lähetyssaarnaajat voivat myös oppia sen alueen kieltä, mihin heidät on kutsuttu palvelemaan Afrikassa.

Vanhin Isaiah Spencer Lim on Filippiineiltä. Hänet on kutsuttu palvelemaan Accran läntisellä lähetyskentällä Ghanassa. Hän on lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa opettelemassa englantia. ”Haluan todella kertoa evankeliumista afrikkalaisille täällä Ghanassa, koska nämä ihmiset ovat hyvin nöyriä”, hän sanoo. ”Ja he ovat lempeitä ja ystävällisiä. Haluan todella kertoa heille evankeliumista.”

Ghanassa sijaitsevassa lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa on käytetty samoja elementtejä kuin äskettäin avatussa lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa Provossa Utahissa esimerkiksi taideteoksissa, värimaailmassa ja arkkitehtonisessa muotoilussa. Keskuksessa on paljon ikkunoita ja avoimia tiloja.

Nämä suunnittelun periaatteet antavat luonnonvalon virrata tiloihin”, sanoo lähetyssaarnaajien koulutuskeskusten hallinnollinen johtaja Kelly Mills. ”Kaiken keskellä on tämä kaunis, suojaisa piha-alue, johon kadun äänet eivät kulkeudu. Se on todella kaunis ulkotila, jossa lähetyssaarnaajat voivat pohdiskella ja tutkia ja olla Jumalan luomistöiden ympäröimänä.”

Näitä samoja periaatteita käytetään myös tulevissa koulutuskeskusprojekteissa. Lisätietoja englanniksi saat käymällä osoitteessa Ghanan uutishuoneessa.