Esityksiä valtameren toisella puolen: BYU:n Wind Symphony esittää musiikkia ja luo hyvää tahtoa

Brigham Youngin yliopiston Wind Symphony -orkesteri, jonka nuoret vaskipuhaltajat, puupuhaltajat ja lyömäsoittajat ovat kotoisin Yhdysvalloista, matkusti kolmen viikon kiertueelle Eurooppaan esiintyen Saksassa, Alankomaissa, Belgiassa ja Ranskassa 24. huhtikuuta – 14. toukokuuta. He ihastuttivat yleisöjään esittäessään suurten säveltäjien teoksia, jotka viehättävät maailmanlaajuisesti.

Brigham Youngin yliopisto (BYU) on yksi suurimmista yksityisistä yliopistoista Yhdysvalloissa. Yliopistossa opiskelee yli 30000 opiskelijaa Yhdysvalloista ja 110 muusta maasta. Yliopiston omistaa ja sitä ylläpitää Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.

Wind Symphony aloitti neljä Euroopan maata käsittävän kiertueensa Hampurista Saksasta ja piti konsertteja Hampurissa, Eisenhüttenstadtissa, Freibergissa ja Dortmundissa. Sen jälkeen orkesteri matkusti Alankomaihin, missä se esiintyi ’s-Hertogenbochissa – osana Alankomaiden kansallispäivän juhlallisuuksia – ja sitten Zwollessa ja Rotterdamissa.

Alankomaiden jälkeen ryhmä soitti Gentissä ja Bruggessa/Brysselissä Belgiassa sekä ennen kotiinlähtöä Lillessä Ranskassa.

Jokainen konsertti sai poikkeuksetta yleisön puhkeamaan suosionosoituksiin ja kyyneliin. Kun on ollut näiden nuorten lahjakkaiden soittajien konsertissa, saa tunteen, että he antavat kuulijalle paljon enemmän kuin musiikkiaan – etenkin silloin kun heidät tapaa kasvotusten. Heidän käytöksensä ja hyvyytensä on silmiinpistävää, ja heistä henkii toivo ja into elämää kohtaan. Ryhmässä on jäseniä 18-vuotiaasta ensimmäisen vuoden opiskelijasta niihin, jotka ovat juuri valmistuneet yliopistosta.

On ilmeistä, että nämä nuoret soittajat suhtautuvat musiikkiinsa ja soittimiinsa intohimoisesti. Saksofonisti ja Wind Symphonyn varapuheenjohtaja Jory Woodis sanoo: ”Osallistuin musiikkileirille sinä kesänä, kun olin kuudennella luokalla. Opettaja soitti eri soittimia, ja minä viehätyin heti saksofoniin. Kun hän antoi meille haluamamme soittimet, muistan pidelleeni saksofonia käsissäni aivan ensimmäistä kertaa ja tiesin, että pian omistaisin elämäni sen soittamiseen. Sen jälkeen minulla on ollut monia kokemuksia, jotka ovat vahvistaneet tuon ensimmäisen tunteen. Se tuo elämääni paljon tyydytystä.”

Monet opiskelijasoittajat sanoivat, että heillä on esivanhempia, jotka liityttyään Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon ovat tulleet siirtolaisina Euroopasta Yhdysvaltoihin. Useat sanoivat, että mielenkiintoisinta Euroopan-matkassa on ollut se, että he ovat saaneet kokea eurooppalaisten esivanhempiensa kulttuurin.

Kun opiskelijoilta kysyttiin, mitä uhrauksia he ovat tehneet päästäkseen kiertueelle, klarinetisti Sarah Dickson sanoi: ”Minä olen menossa naimisiin 8. kesäkuuta. Olen poissa sulhaseni ja perheeni luota, ja minun pitää suunnitella häitä. Mutta kiertue on sen arvoinen. Se on tilaisuus esittää muille musiikkiamme, ja musiikkimme avulla me voimme luoda yhteyden ihmisiin. Ei ole esteitä eikä kielivaikeuksia. Me vain kerromme totuudesta ja erilaisista ajatuksista erilaisten äänten avulla.”

Wind Symphony soitti paikallisten orkestereiden ja paikallisten kuuluisien muusikkojen kanssa, ja lisäksi se vietti aikaa osallistuen ystävätoimintaan peruskoululaisten ja nuorten aikuisten ryhmien kanssa.

Vuodesta 1988 Wind Symphony on kiertänyt tri Donald Petersonin johdolla kaikkialla Yhdysvalloissa sekä Skandinaviassa, Uudessa-Seelannissa, Australiassa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa, Japanissa ja Kiinassa esittämässä musiikkiaan ja taitojaan sekä esitämässä hyvää tahtoa.