Italian mormonit riemuitsevat – kirkolle myönnetty maassa virallinen asema

Yli 150 vuotta sen jälkeen, kun ensimmäiset italialaiset myöhempien aikojen pyhät kastettiin, ja vuosikymmeniä kestäneiden pyrkimysten ja neuvotteluiden jälkeen Italian valtionhallinto on myöntänyt Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkolle (mormoni) virallisen aseman kirkkona ja ”valtion kumppanina”. Kuten Pisan seurakunnan johtaja Maurizio Ventura selittää: ”Tuo intesa on kauan odotetun siunauksen täyttyminen.” Tämä oikeusasema antaa kirkolle suuremman vapauden tehdä enemmän hyvää niin kirkkona kuin yhteiskunnallisena instituutionakin. Italian presidentti Giorgio Napolitano allekirjoitti 30. heinäkuuta Intesa con lo Staton eli lainmukaisen sopimuksen, ja tuo asiakirja julkaistaan pian lakina Italian valtionhallinnon virallisessa asiakirjojen julkaisussa Gazzetta Ufficialessa. Verrattuna vuoden 1993 lainsäädäntöön, joka tunnusti kirkon ainoastaan hyväntekeväisyysjärjestönä, kirkko tunnustetaan nyt virallisesti uskontokuntana katolisen kirkon ja muutamien muiden ohella.

Tuo sopimus itse asiassa myöntää kirkolle korkeimman uskonnoille annettavan aseman. Vielä äskettäin se oli annettu katolisen kirkon lisäksi vain muutamalle uskontokunnalle (mm. juutalaiset, baptistit ja metodistit). Tämä asema tarjoaa monia etuja. Kuten kirkon kansainvälisen koordinointikomitean johtaja John Zackrison on selittänyt: ”Se poistaa nykyiset esteet, jotka ovat usein estäneet kirkon johtohenkilöitämme toimittamasta avioliittoja ja palvelemasta muilla tavoin, se helpottaa lähetyssaarnaajien ja lähetysjohtajien viisumien hankkimisprosessia ja suo kirkolle kiistattoman vapauden suorittaa kaikenlaisia tarkoituksiaan tai toimintojaan, joiden katsotaan olevan välttämättömiä sen maailmanlaajuiselle tehtävälle”, sekä myöntää myöhempien aikojen pyhien papistolle automaattisen pääsyn vierailemaan jäsenten ja avuntarvitsijoiden luona valtion sairaaloissa, vankiloissa ja sotilaskasarmeilla.

Lisäksi kirkon uusi asema ja vahvistunut suhde valtion viranhaltijoihin antaa kirkolle mahdollisuuden toimia tehokkaammin pyrkimyksissä auttaa yhteisöä yhdessä katolisen kirkon ja muiden tunnustettujen uskontokuntien kanssa.

”Pääministerin sihteeri on jo tutustuttanut minut yhteiskunnallisista asioista vastaavaan ministeriin”, kertoo Giuseppe Pasta, joka palveli aiemmin kirkon kansallisena tiedotusjohtajana Italiassa ja toimii tällä hetkellä vapaaehtoisena koordinaattorina valtionhallinnon ja uskonnollisten instituutioiden välillä. ”Nyt kun meillä on virallisen uskontokunnan asema, merkittävät italialaiset tahot joka puolelta ovat jo ottaneet meihin yhteyttä.”

Monille mormoneille antoisinta on kuitenkin kauan odotettu julkinen tunnustus siitä, että kirkko on laillinen kristillinen uskonto. Ventura selittää, että pitkä prosessi tämän historiallisen tapauksen saavuttamiseksi on ollut ”työn aikaa, rukouksen aikaa, valmistautumisen aikaa ja lopulta täyden tunnustuksen aikaa”. Valtionhallinnon myöntämä tunnustus kirkon täydestä uskonnollisesta asemasta on ”tärkein siunaus” ja, kuten Pasta (joka on myös ollut mormoni yli 40 vuotta) sanoo, se tekee hänet ja muut italialaiset myöhempien aikojen pyhät ”hyvin, hyvin onnellisiksi – me olemme odottaneet tätä monta vuotta. Me olemme rukoilleet ja paastonneet pyrkien olemaan parempia ihmisiä saadaksemme Herran avun — ja nyt olemme saavuttaneet tämän.”