Mormon Helping Hands -tempaus Brysselissä

Kuinka voi yhdistää jäseniä vaarnassa, kun jäsenet eivät puhu samaa kieltä, ovat kotoisin eri maista ja heillä on hyvin erilainen kulttuuri? Heidät kannattaa koota yhteen palvelemaan.

Juhlistaakseen kirkon huoltotyöohjelman 75-vuotisjuhlavuotta presidentti Henry B. Eyring kutsui kirkon jäseniä osallistumaan maailmanlaajuiseen palvelupäivään. Kunnioittaakseen tätä ohjetta Brysselin 1. ja 2. seurakunnan sekä Nivellesin seurakunnan jäsenet Brysselin vaarnasta Belgiasta tekivät lauantaina 14. toukokuuta yhteistyötä muiden vapaaehtoisten kanssa Palvele kaupunkia -järjestön kevätsiivouspäivätapahtumassa Brysselin keskustassa.

Rukouskokouksen ja lounaan jälkeen 200 vapaaehtoista jakautuivat ryhmiksi ja hajautuivat saamiinsa siivoustehtäviin, kuten poimimaan roskia useista puistoista, kitkemään rikkaruohoja puistojen istutuksista, siivoamaan yömajoja sekä siivoamaan ja järjestämään lastenkeskusta. Vaikka monet ryhmät matkasivat pitkiä matkoja metrolla käyttääkseen monta tuntia siivoamiseen ja työntekoon, nämä hankkeet tuottivat vapaaehtoisille suurta tyydytystä.

Jeremy Carre, pappi-ikäinen Nivellesin seurakunnan jäsen, oli yhdessä 14 muun vapaaehtoisen kanssa auttamassa Köyhien pienet sisaret -järjestöä.

”Ensin en oikein tiennyt, mitä tehdä”, hän sanoi.

Mutta pian kaikille jaettiin eri tehtävät. Ennen päivän päättymistä Carre oli lajitellut viisi laatikollista salaattia, siistinyt useita työntökärryjä, lastannut banaaneja ja jopa kuorinut ja paloitellut perunoita.

”Kun haluaa palvella, niin aina, aina voi tehdä jotakin”, Carre sanoi. ”Pitää vain etsiä noita palvelumahdollisuuksia. Joskus tilaisuuksia ei edes tarvitse etsiä; usein niitä tulee vastaan. Täällä meille ei ollut suunniteltu mitään tehtävää, mutta kykenimme silti auttamaan. Palveleminen siinä kodissa sinä päivänä herätti minussa halun tehdä enemmän. Niin siinä käy, kun palvelee. Sitä rakastaa niitä, joita palvelee, ja haluaa palvella lisää, tuntee iloa tekemästään ja kohentaa joidenkuiden mielialaa. Koskaan ei pidä jättää käyttämättä tilaisuutta palvella.”

Siivottuaan puiston Mosellessa – yhdessä Brysselin köyhimmistä asuinalueista – Joe Siddoway, Brysselin 1. seurakunnan pappien koorumista sanoi: ”Alkuun oli vaikeaa poimia kaikkea roskaa (puistosta), mutta kun olimme saaneet kaiken kerättyä, saatoimme nähdä, kuinka paljon paremmalta puisto näytti ja kuinka paljon turvallisempi se oli lapsille. Sen jälkeen tuntui hyvältä.”

Hänen sisarensa, lehvänsitojaikäinen Liz Siddoway, oli samaa mieltä.

”Alkuun tehtävä tuntui arveluttavalta”, Liz sanoi. ”Mutta kun ryhdyimme työhön, aika vilahti käsistä ja lopussa leikkikenttä näytti paljon paremmalta. Oli hienoa tietää, että muutaman tunnin apuni ansiosta lasten olisi mukavampaa leikkiä puistossa.”

Tom Herway, Brysselin vaarnan johtaja, nautti kovasti tämän hyvin monenkirjavan vaarnan jäsenten toveruudesta heidän työskennellessään yhdessä.

”Minuun teki suuren vaikutuksen se, että jäsenet olivat halukkaita tekemään kaikkea, mitä heiltä pyydettiin”, hän sanoi.

Hänen vaimonsa Anita vertasi sitä lähetystyössä palvelemiseen.

”Koskaan ei tiedä, minne kutsutaan palvelemaan”, Anita sanoi. ”Sitä vain lähtee ja palvelee.”

Palvele kaupunkia -järjestö perustettiin Brysselissä vuonna 2005, ja se on omistautunut palvelemaan köyhiä ja marginaaliryhmiä.

Vuoteen 2009 mennessä tämä ajatus oli levinnyt 40 kaupunkiin eri puolilla maailmaa. Sen lisäksi että järjestö organisoi kaupunginlaajuisia siivouspäiviä, se antaa jatkuvaa apua vanhuksille, kodittomille, väkivallan uhreille, fyysisesti ja henkisesti vammaisille sekä turvapaikanhakijoille.

Ramona Siddoway
Church News -lehden avustaja