Armenialaiset myöhempien aikojen pyhät kokoontuivat historialliseen kokoukseen

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäinen vaarna (vastaa hiippakuntaa) Armenian tasavallassa on perustettu.

Vanhin Russell M. Nelson kirkon kahdentoista apostolin koorumista perusti vaarnan yhdessä seitsemänkymmenen koorumin jäsenten vanhin Per G. Malmin ja vanhin Araik Minasyanin kanssa erityisessä kokouksessa, joka pidettiin pääkaupungissa Jerevanissa sunnuntaina 16. kesäkuuta 2013 ja jossa oli läsnä jäseniä ja vasta kutsuttuja paikallisia johtohenkilöitä.

”Meillä on täällä hyviä [kirkon] johtohenkilöitä, ihmisiä, jotka ovat vahvoja evankeliumissa”, vanhin Nelson sanoi.

Pitkä tie virallisen tunnustuksen saamiseen hallitukselta, jotta kirkko voi toimia Armeniassa, joka silloin kuului Neuvostoliittoon, alkoi 1980-luvun puolivälissä.

Vuonna 1990 Armenian tasavalta julistautui itsenäiseksi Neuvostoliitosta. Vuotta myöhemmin Neuvostoliitto hajosi, ja vuonna 1992 kaksi henkilöä kastettiin kirkon ensimmäisiksi jäseniksi vastikään itsenäistyneessä maassa.

”Tämä on kristitty kansakunta”, vanhin Nelson selitti. ”Kristinuskon henki on vallinnut Armeniassa pitkään. Suhteemme hallitukseen ovat erinomaiset.”

Uusi vaarna Armeniassa kasvattaa kirkon vaarnojen kokonaismäärän maailmanlaajuisesti 3 025:een.

Kirkko julkisti tänään myös uuden Mormonien uutishuone – Armenia -verkkosivuston. Lisää tietoa vanhin Nelsonista ja Armenian ensimmäisen vaarnan perustamisesta saa käymällä tällä sivustolla.