BYU:n sairaanhoitajaopiskelijat auttavat ukrainalaisia pakolaisia Puolan matkallaan

Tämä juttu on julkaistu thechurchnews.com-sivuston luvalla. Sitä ei ole tarkoitettu muiden tiedotusvälineiden käyttöön.

Rachel Sterzer Gibson, Church News

Brigham Youngin yliopiston (BYU) sairaanhoitajaopiskelijalla Nadia DeVolilla on sukulaisia Ukrainassa, ja hän on rukoillut, että hän saisi tilaisuuden auttaa jollakin tavalla ihmisiä siellä.

Hänen tilaisuutensa tuli hiljattain, kun hän liittyi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon tukeman BYU:n opiskelijoiden ja professorien ryhmään, joka lähti opintomatkalle Puolaan palvelemaan ukrainalaisissa pakolaiskeskuksissa. ”Olen loputtoman kiitollinen siitä, että BYU on tarjonnut minulle resursseja ja pääsyn tähän hankkeeseen”, DeVol sanoi BYU:n tiedotteessa 13. kesäkuuta.

BYU nursing 1
Ryhmä BYU:n opiskelijoita ja professoreita matkusti toukokuussa 2023 Puolaan palvelemaan ukrainalaisille pakolaisille tarkoitetussa keskuksessa. Kuva BYU, Church Newsin luvalla.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

DeVol, joka on puoliksi ukrainalainen ja puhuu sujuvasti venäjää, toimi ryhmän tulkkina, kun he antoivat lääketieteellistä apua, opettivat terveys- ja hyvinvointikursseja ja lahjoittivat tuhansien Yhdysvaltain dollarien arvosta lääkintätarvikkeita.

Tämänvuotisen matkan siemenet kylvettiin vuosi sitten, kun yliopiston College of Nursingin apulaisdekaani Julie Valentine ja College of Nursingin professori Leslie Miles veivät toisen ryhmän sairaanhoitajaopiskelijoita auttamaan ukrainalaisia pakolaisia Varsovaan Puolaan.

BYU nursing 2
BYU:n opiskelija opettaa oppituntia Jednoscissa, ukrainalaisille pakolaisille tarkoitetussa koulutus- ja kulttuurikeskuksessa, ulkomaan opintomatkan aikana toukokuussa 2023. Kuva BYU, Church Newsin luvalla.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Sosiaalisessa mediassa viime vuonna tekemästään ulkomaan opintomatkasta kertovassa kirjoituksessa Valentine kirjoitti, kuinka BYU:n opiskelijat olivat esimerkkinä College of Nursingin motosta ”oppia Parantajan taitoa”.

”Sanat eivät pysty ilmaisemaan tätä epätoivoa, kauhua, sinnikkyyttä, myötätuntoa ja toivoa”, hän kirjoitti Twitterissä sen jälkeen, kun heidän ryhmänsä oli 20 tunnin ajan tuona päivänä tarjonnut hoitoa pakolaisille.

Pian tämän jälkeen Miles ja Valentine sanoivat BYU:n tiedotteessa, että he ovat sitoutuneet auttamaan lisää ukrainalaisia pakolaisia. ”Tämä ei ole loppumassa, ja humanitaarinen tarve on valtavaa”, Valentine sanoi vuonna 2022.

DeVolin ja muutaman muun BYU:n opiskelijan – Jed Fullerin, Niles Herrodin ja Saydie Clarkin – avulla perustettiin voittoa tavoittelematon järjestö nimeltä Unity for Ukraine tukemaan Jednoscin, ukrainalaisten opettajien pakolaisten auttamiseksi perustaman kulttuuri- ja koulutuskeskuksen, toimintaa.

”Perustimme Unityn, koska haluamme, että nämä ukrainalaiset opettajat ja heidän koulunsa menestyvät”, DeVol selitti. ”He auttavat naisia ja lapsia, joiden elämä on kääntynyt ylösalaisin, ja me haluamme heidän onnistuvan.”

Tämän vuoden ulkomaan opintomatkaryhmä mukanaan Valentine ja Miles käyttivät suuren osan ajastaan tarjoamalla apua ja opettamalla kursseja Jednosc-keskuksessa. He opettivat kursseja stressin ja ahdistuksen hallinnasta ja trauman käsittelystä ja tarjosivat peruslääkinnällistä apua tarkistamalla elintoimintoja, tarjoamalla henkilökohtaista lohdutusta ja jakamalla lääkintätarvikkeita.

Sosiaalisessa mediassa 18. toukokuuta Valentine jakoi kuvan BYU:n opiskelijasta, joka puhui kahden kesken pakolaisen kanssa. ”’Yhden’ palvelemista. – – Niin monia tarpeita, mutta silti yhden sydämen kohottaminen on tärkeää”, hän kirjoitti.

BYU nursing 3
"Yhden" palvelemista. BYU:n College of Nursingin opiskelija auttaa ukrainalaisessa pakolaiskeskuksessa.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Vastavalmistunut BYU:n opiskelija Brenna Wilkinson, joka toimi keskuksessa tulkkina, sanoi BYU:n tiedotteessa: ”Olen saanut syvemmän kunnioituksen ja näkökulman ihmiselämään.”

Wilkinson muisteli keskustelua, jonka hän kävi erään äidin kanssa tämän kertoessa traumasta, jota hänen poikansa käy läpi jouduttuaan pakenemaan maastaan.

”Pyysin häneltä selvennystä varmistaakseni, että olin kuullut oikein, kun hän sanoi, että hänen pieni poikansa oli nähnyt ampumisia ja pommituksia. Hän katsoi minua suoraan ja sanoi: ’Tietenkin’.”

Wilkinson sanoi, että hänen kokemuksensa BYU:ssa, mukaan lukien äskettäinen ulkomaan opintomatka, ovat auttaneet häntä selvittämään, mitä hän voi tehdä muiden hyväksi eikä vain itsensä hyväksi.

DeVol sanoi, että matka Puolaan on kannustanut häntä tarjoamaan Kristuksen kaltaista rakkautta ja parantamista tulevalla sairaanhoitajan urallaan. ”Murhenäytelmiä on paljon, mutta tekemässämme työssä ei ollut kyse niinkään murhenäytelmistä vaan enemmänkin ihmishengen voimasta ja velvollisuudesta auttaa, koska meillä kaikilla on ihmisarvo, ja se on hyvä asia.”