Aihe

Granitevuoren asiakirjaholvi

Maailman laajin sukututkimusasiakirjojen kokoelma on sijoitettu turvalliseen holviin, joka on vuoristossa lähellä Salt Lake Cityä Utahissa. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko rakensi Granitevuoren asiakirjaholvin vuonna 1965 säilyttääkseen ja suojellakseen kirkolle tärkeitä asiakirjoja, kuten sen laajaa kokoelmaa sukututkimustietoja sisältäviä mikrofilmejä.

Turvallisuussyistä yleisö ei pääse Granitevuoren asiakirjaholviin, mutta tästä napsauttamalla voit katsella videokierrosta holvissa.

Holvin suojissa on yli 3,5 miljardia kuvaa mikrofilmeillä, mikrokorteilla ja digitaalisessa mediassa. Parhaillaan kirkko digitalisoi mikrofilmejä ja tuo näitä digitaalisia asiakirjoja tutkittavaksi FamilySearch.org-verkkosivustolle. Lisätietoja tästä prosessista saat katsomalla tämän videon.

Granitevuoren asiakirjaholvissa olevat kuvat on koottu sopimalla siitä arkistojen, kirjastojen ja kirkkojen kanssa yli sadassa maassa. Kopioita näistä asiakirjoista annetaan maksutta asiakirjojen haltijoille, ja toisinaan lisäkopioita tehdään korvaamaan asiakirjoja, jotka ovat kenties kadonneet luonnonkatastrofissa tai tulipalossa. Napsauttamalla tästä voit katsella, kuinka kirkko pystyi korvaamaan Tyynenmeren saarivaltion Niuen arvokkaita sukututkimusasiakirjoja tuhoisan hirmumyrskyn jälkeen.