Kirkko juhlistaa kymmenvuotista yhteistyötä UNICEFin kanssa

UNICEF USAn johtohenkilöt kiertävät kirkon humanitaarisen työn paikkoja Salt Lake Cityssä

UNICEF USAn johtajat kiersivät Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon humanitaarisen työn paikkoja Salt Lake Cityssä Utahissa torstaina 12. tammikuuta 2023. UNICEF ja kirkko juhlistavat vuosikymmenen jatkunutta yhteistyötä, jonka tarkoituksena on ollut auttaa apua tarvitsevia lapsia eri puolilla maailmaa.

Valtuuskunnan isäntinä toimivat kirkon johtohenkilöt sekä kirkon huoltotyö- ja omavaraisuuspalvelujen osasto kirkon keskustoimistossa. Keskiviikko-iltana valtuuskunnan jäsenet osallistuivat temppeliaukiolla päivälliselle kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Gary E. Stevensonin, johtavan piispan Gérald Caussén ja Apuyhdistyksen ylijohtajan Camille N. Johnsonin sekä huoltotyö- ja omavaraisuuspalvelujen osastonjohtajan Blaine R. Maxfieldin kanssa.

”Ilmaisemme kiitollisuutemme pitkäaikaisesta yhteistyöstä UNICEF USAn kanssa. Järjestön työ haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja heidän perheidensä hyväksi kaikkialla maailmassa vastaa läheisesti kirkon maailmanlaajuista painotusta varhaislapsuuden ravitsemukseen. Me pyrimme noudattamaan Kristuksen kehotusta rakastaa ja palvella lähimmäisiämme”, sanoi piispa Caussé.

”Olemme innoissamme tästä tilaisuudesta työskennellä UNICEF USAn kanssa, jotta voimme tarjota lapsille parempaa ravintoa ja terveyttä”, sanoi ylijohtaja Johnson.

”Olen kirjaimellisesti ällistynyt kaikesta, mitä olemme nähneet”, sanoi Michael Nyenhuis, UNICEF USAn johtaja ja toimitusjohtaja, vieraillessaan ensimmäistä kertaa Salt Lake Cityssä. Nyenhuis työskentelee New York Citystä käsin. ”Te ette ole pelkästään hyväntekijöitä. Teidät on kutsuttu tekemään tätä, ja uskon, että tuo kutsumus, joka uskovilla ihmisillä on tähän työhön, tekee heistä sitoutuneempia”, Nyenhuis sanoi.

Sharon Eubank, maailmanlaajuisen kirkon humanitaaristen palvelujen johtaja, johti UNICEF USAn johtohenkilöiden kiertueita humanitaarisessa keskuksessa ja huoltotyöaukiolla.

”Toivon, että huomaatte kolme asiaa”, sisar Eubank sanoi ryhmälle. ”Toivon, että huomaatte todisteita siitä, kuinka ihmiset pyrkivät toteuttamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen käytännön toiminnalla. Toivon, että huomaatte kunnioitusta ihmissielun arvokkuutta kohtaan – kaikkien ihmisten, riippumatta siitä, mihin uskontoon, perinteeseen tai poliittiseen vakaumukseen he kuuluvat. Ja toivon, että huomaatte, että vapaaehtoisen eli ilman ulkopuolista maksua tapahtuvan palvelemisen eetos on hyväksi yhteiskuntarakenteelle ja se on hyväksi ihmissielulle.”

UNICEF USAn johtohenkilöt tapasivat temppeliaukiolla myös kirkon johtavan piispakunnan.

”Luulen, että on useita alueita, joilla voimme työskennellä todella tehokkaasti kirkon kanssa, ja yksi niistä ovat rokotukset”, Nyenhuis selitti. ”Sitten on vielä ravitsemus. Lasten ravitsemuskriisi on tällä hetkellä valtava kaikkialla maailmassa.”

Yhteistyöhistoria

Vuonna 2013 Jeesuksen Kristuksen kirkko tuki Jordanian UNICEFia rokotteilla. Vuonna 2014 kirkko liittyi yhteistyökumppanien kanssa tukemaan äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristusohjelmia.

Kirkon tuella on saatu 10 miljoonalle naiselle rokote, joka suojaa heidät äidin ja vastasyntyneen jäykkäkouristukselta, ja näin on voitu vähentää niiden maiden lukumäärä 50:stä 12:een, joissa tauti on ollut hyvin yleistä.

Ensimmäinen hätäapukumppanuus toteutettiin vuonna 2015, jolloin pyrittiin auttamaan pakolaisia Euroopassa. Vuonna 2018 Kongon demokraattisessa tasavallassa, Keniassa, Sudanissa ja Ugandassa käynnistetyn Learning for Life -kumppanuuden avulla on autettu yli 115 000:ta lasta. Vuonna 2021 kirkko liittyi maailmanlaajuiseen koronarokotteiden jakeluhankkeeseen.

”Olemme sittemmin toimittaneet 1,8 miljardia rokoteannosta eri puolille maailmaa ja auttaneet siinä, että vaikka koronakriisiä ei olekaan saatu loppumaan, niin epäilemättä se on saatu paljon paremmin hallintaan”, Nyenhuis huomautti.

Lisäksi kirkko osallistui viime vuonna UNICEFin maailmanlaajuiseen No Time to Waste -ohjelmaan, jolla pyritään ehkäisemään ja hoitamaan lasten aliravitsemusta.

”Tämä maailmanlaajuinen hanke on erityisen hyvin sopusoinnussa kirkon Apuyhdistyksen tehtävän kanssa, joka on lievittää kärsimystä, mukaan lukien aliravitsemuksesta kärsivien lasten kärsimystä”, ylijohtaja Johnson sanoi. ”Me ilmaisemme rakkautemme lapsille eri puolilla maailmaa, ja olemme sitoutuneita työhön, jolla pyritään pääsemään eroon henkeä uhkaavista aliravitsemuksen muodoista ja tarjoamaan pienille lapsille terveempi, onnellisempi elämä.”

”Kukaan ei osaa UNICEFia paremmin mennä vaikeimpiin paikkoihin ja olla siellä mahdollisimman pitkään, jotta varmistutaan, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat lapset saavat tarvitsemansa”, sisar Eubank lisäsi. ”Paikoissa, joissa kirkolla ei ehkä ole seurakuntia, toimistoja tai kuorma-autoja, UNICEF on paikalla, ja teidän sitoutumisenne pysyy. Ja uskon, että olemme nähneet sen vaikutuksen.”

”Olen tänään nähnyt, miten kirkko todella elää Jeesuksen antaman tehtävän mukaisesti – on Hänen käsinään ja jalkoinaan omassa yhteisössään ja sitten kaikkialla maailmassa”, Nyenhuis totesi lopuksi.

”Kirkon tärkeänä tavoitteena on tarjota apua kasvavaan nälkään ja aliravitsemukseen kaikkialla maailmassa”, Maxfield sanoi. ”Lahjoituksemme ja yhteistyömme UNICEF USAn kanssa auttavat haavoittuvimmassa asemassa olevia lapsia ja äitejä kaikkialla maailmassa.”