Kirkon jäsenet Euroopassa osallistuvat pakolaisten auttamiseen verkossa ja fyysisesti

Verkkotyökalut yhdistävät pakolaisia avustusresursseihin humanitaarisen avustustyön jatkuessa kaikkialla Euroopassa

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko jatkaa humanitaarisia ja avustushankkeita Euroopassa, jossa tarve on nyt suuri. Lisäksi käyttöön on otettu uusia verkkoresursseja toiminnan koordinoimiseksi ja pakolaisten auttamiseksi.

Näitä hankkeita ovat muun muassa seuraavat:

• Madridin keskisen, itäisen ja läntisen seurakuntien alueelta yli sata jäsentä ja ystävää tarjoutui vapaaehtoisina auttamaan pakolaisia, jotka ovat äskettäin muuttaneet Madridin alueelle. He keräsivät pilaantumattomia elintarvikkeita, takkeja, vauvantarvikkeita ja puhdistusaineita. Kirkon palveluntarjoajat myös nimesivät tarvikepaketit sekä espanjaksi että ukrainaksi. Paketteja valmistettiin ja toimitettiin lähes 400.

O 45785_Image_01Download Photo

• Moldovassa kirkon jäsenet hakevat pakolaisia Ukrainan rajalta ja auttavat heitä saamaan ruokaa, majoitusta ja muita välttämättömyyksiä. Useimmat pakolaisista jättivät kotinsa, omaisuutensa ja toisinaan muita perheenjäseniä lähtiessään etsimään turvapaikkaa. Pienilläkin eleillä, kuten pehmolelulla tai viltillä, on heille suuri merkitys.

O 45785_Image_02Download Photo

• Samaan aikaan Slovakiassa kirkon jäsenet ovat ojentaneet auttavan kätensä ja avanneet kotinsa auttaakseen kiovalaisia ystäviä tarjoamalla asuinpaikan 13 aikuiselle – joilla on mukanaan jopa vain puolitoistavuotiaita lapsia.

O 45785_Image_03Download Photo

• Romaniassa kirkon jäsenet ovat keränneet ruokaa ja tarvikkeita, kuten vaatteita, vaippoja ja vauvanruokaa, jaettavaksi pakolaisille, jotka ylittävät rajan Ukrainasta. Pakolaisia tulee rajan yli kaiken päivää, jotkut autolla ja toiset jalkaisin. ”Kuvat ovat sydäntä särkeviä”, sanoo kirkon naisten palvelujohtaja Carmen Pârnâu. ”Olen nähnyt monia äitejä pienine lapsineen, joilla on vaikeaa kylmän sään ja äärimmäisen uupumuksen vuoksi.” Paikalliset naiset ovat myös järjestäneet ryhmätoimintoja, joissa kirkon jäsenet tekivät vilttejä pakolaisille. Lisäksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon avustusjärjestö Latter-day Saints Charities on toimittanut pakolaisleireille 100 sänkyä ja 100 makuupussia.

O 45785_Image_04Download Photo

• Puolaan virtaavien pakolaisten joukossa on joitakin ukrainalaisia Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä. Vastauksena tähän puolalaiset kirkon jäsenet ovat avanneet kotinsa, tehneet tilaa pöytiensä ääressä ja jakaneet komeronsa. Stacy Chandler, kirkon naisten johtaja Puolassa, ennustaa, että ”tämä muuttaa kirkon kuvan Puolassa ikiajoiksi”. Hän lisää: ”Pakolaisjäsenet pääsivät tänne, pysähtyivät lepäämään ja osallistuivat sunnuntaikokouksiimme.”

O 45785_Image_05Download Photo

• Kirkon jäsenet eri puolilta Eurooppaa lähettävät autoissa ja tila-autoissa vaatteita, vilttejä, ruokaa ja vettä kirkon seurakuntakeskuksiin Puolassa. Heidän yhteiset uskonkäsityksensä ja yhteiset uskontoon liittyvät kulttuurikokemuksensa kannustavat puolalaisia jäseniä tuntemaan syvää vastuuta huolehtia kotiseudultaan pois joutuneista veljistään ja sisaristaan.

O 45785_Image_06Download Photo

O 45785_Image_07Download Photo

• Myös juuri luotu Facebook-sivu on otettu käyttöön ihmisten tavoittamiseksi sosiaalisessa mediassa. Eri kieliä osaavat vapaaehtoiset auttavat niitä, jotka etsivät apua tai tietoa. Yksi näistä vapaaehtoisista on ukrainalainen englanninopettaja, joka saapui juuri Saksaan lapsensa ja anoppinsa kanssa.

Euroopassa ja kaikkialla maailmassa olevia kirkon jäseniä, jotka haluavat auttaa, kutsutaan tekemään niin seurakuntiensa kautta, antamalla lahjoituksia kirkon humanitaariseen apuun tai paastouhrirahastoon tai työskentelemällä vakiintuneiden avustusjärjestöjen kanssa. Kirkon jäsenet tuntevat innoitusta noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä huolehtia köyhistä ja apua tarvitsevista.

Image Captions

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet Moldovassa toimittavat pakolaisille vilttejä Ukrainan rajalla

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet Moldovassa toimittavat pehmoleluja maahan saapuville pakolaislapsille

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet Slovakiassa tarjoavat asuinpaikan pakolaisiksi joutuneille ukrainalaisille aviopareille

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet toimittavat vauvanruokaa ja muita vauvantarvikkeita Romaniaan saapuville pakolaisäideille

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet Romaniassa tarjoutuvat vapaaehtoisiksi leikkaamaan kangasta tarjotakseen vilttejä pakolaisille

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon romanialaisten jäsenten valmistamia vilttejä. Näitä tarvikkeita jaetaan rajalle saapuville pakolaisille.

Pakolaisavun aloitussivu Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon virallisilla verkkosivustoilla