Kirkon jäsenet Lyonissa Ranskassa kokosivat tuhansia hygieniapakkauksia pakolaisten avuksi

Monien ihmisten mieltä painaa raskaasti suuri pakolaisten määrä Euroopassa ja heidän välitön tarpeensa saada välttämättömimmät elämän perustarpeet. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet Lyonin vaarnassa (vastaa katolisen kirkon hiippakuntaa) Ranskassa pohtivat, miten he voisivat hieman lievittää sitä kärsimystä, jota tällä hetkellä maassa asuvat yli 250 000 pakolaista kokevat, ja miten he voisivat auttaa heitä.

Yksi logistisista ongelmista pakolaisten auttamisessa on saada käytettävissä olevat lahjoitukset tai hyödykkeet lahjoittajilta pakolaisille. Toimittaminen on haasteellista ja monimutkaista. Yksi Lyonin vaarnan jäsenistä, Dalila Pommier, on hyvä ystävä Isabelle Martinellin kanssa, joka työskentelee kansainvälisessä hyväntekeväisyysjärjestössä Secours Populaire Français. Järjestön tavoitteena on lieventää Ranskassa olevien pakolaisten köyhyyttä ja kärsimystä.  Sillä tavoin sai alkunsa hanke koota hygieniapakkauksia, jotka tämä järjestö jakaisi heinäkuun 2016 ensimmäisenä viikonloppuna.

Vaarnanjohtaja Roland Leporen ja vaarnan Apuyhdistyksen (kirkon naisjärjestö) johtajan Evelyne Baldin johdolla vaarna pystyi hankkimaan kirkon jäseniltä eri puolilta maailmaa runsaasti lahjoituksia tarvikkeiden ostamiseksi hygieniapakkauksiin.  Näitä tarvikkeita olivat esimerkiksi hammasharjat, hammastahna, saippua, kosteusvoide, pesukintaat ja muut henkilöhygieniaan kuuluvat tavarat.

Satoja tarvikelaatikoita lähetettiin kuuteen paikkaan Lyonin vaarnan alueella. Laatikot avattiin ja tarvikkeet nostettiin pöydille näissä pakkausten kokoamispaikoissa, jotka olivat kirkon paikallisia rakennuksia. Tarvikkeet sijoitettiin pöydille edeltävinä päivinä lauantai-aamuna tapahtuvaa kokoamista varten.

Tuona aamuna sadat kirkon jäsenet kahdeksasta seurakunnasta saapuivat näihin kuuteen paikkaan valmiina kokoamaan pakkauksia. Jäsenet kiersivät tiettyä rataa pöytien ympärillä lisäten pussiinsa yhden kullakin pöydällä olevan tarvikkeen.  Joissakin paikoissa pusseja lähetettiin pöydästä toiseen sitä mukaa kun niihin oli lisätty tarvikkeita.  Muutamassa tunnissa oli koottu, pakattu ja nimetty noin 7 000 pakkausta, jotka olivat valmiina noudettaviksi ja jaettaviksi pakolaisille.

Sébastien Thollot, Secours Populaire Françaisen johtaja, kiitti kirkkoa annetusta avusta. Hän mainitsi, että joka vuosi heidän järjestönsä auttaa noin 5 000 perhettä, joista osa on maahanmuuttajia. ”Nämä hygieniapakkaukset ovat vastaus todelliseen tarpeeseen, joka näillä perheillä on, sillä niiden avulla he voivat parantaa heti terveyttään ja hygieniaolojaan.”

Jäsenet, jotka osallistuivat tapahtumaan, kertoivat tunteneensa iloa ja tyydytystä siitä tiedosta, että he olivat olleet mukana tässä valtavassa hankkeessa. He lahjoittivat työtään ja aikaansa henkilökohtaiselta tuntuvalla tavalla, joka auttaisi monien Ranskassa olevien pakolaisten tunteman ahdistuksen ja kärsimyksen lievittämistä.