Presidentti Uchtdorf luovutti lahjoituksen YK:n ruokaohjelmaan

Presidentti Dieter F. Uchtdorf, toinen neuvonantaja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäisessä presidenttikunnassa, luovutti kirkon puolesta kolmen miljoonan Yhdysvaltain dollarin suuruisen lahjoituksen Yhdistyneiden kansakuntien Maailman ruokaohjelmaan (WFP) hiljattaisella vierailullaan Roomassa. Heinäkuun 17. päivänä presidentti Uchtdorfilla oli tapaaminen Maailman ruokaohjelman toimialajohtajan Ertharin Cousinin kanssa. Lahjoitus käytetään ruoan hankkimiseen pakolaisille ja maanpaossa eläville ihmisille Kamerunissa, Tšadissa ja Syyriassa.

Maailmassa on 65 miljoonaa pakolaista, ja kirkko on sitoutunut lievittämään kaikenlaista kärsimystä, myös nälkää.

”Luovutan sekin Maailman ruokaohjelmalle [kirkon jäsenten] puolesta. Tällainen lahjoitus on mahdollinen maailmanlaajuisen jäsenistömme anteliaisuuden ansiosta. Heidän sitoutumisensa, heidän yhteinen päättäväisyytensä tehdä jotakin eikä vain puhua, vaikuttaa perustavalla tavalla Jumalan lasten elämään”, presidentti Uchtdorf sanoi.

Euroopan vierailunsa aikana presidentti Uchtdorf kävi myös kahdella pakolaisleirillä lähellä Ateenaa. Hänen vierailunsa isäntänä Pireuksen leirillä, joka auttaa noin 1 300 ihmistä Ateenan ulkopuolella, toimi Catholic Relief Services (CRS, katoliset avustuspalvelut). International Rescue Committee (IRC, kansainvälinen pelastuskomitea) kutsui hänet myös Eleonasin pakolaisleirille, jossa on yli 2 400 asukasta.

LDS Charities, kirkon humanitaarinen järjestö, tekee yhteistyötä CRS:n ja IRC:n kanssa auttaakseen pakolaisia sekä Euroopassa että kaikkialla muuallakin maailmassa.

Tämä on kolmas peräkkäinen vuosi, jolloin LDS Charities -järjestö on tehnyt yhteistyötä YK:n järjestön kanssa taistelussa nälkää vastaan. Viime vuonna kirkko oli mukana hankkeessa niiden nälän lievittämiseksi, jotka kärsivät kuivuudesta Etiopiassa. Vuonna 2014 apua annettiin niiden ruokkimiseen, jotka joutuivat kärsimään ebolan vuoksi.

Maailmassa on nykyään arviolta 795 miljoonaa nälkää näkevää, ja joka päivä noin yksi ihminen yhdeksästä jää kokonaan ilman ruokaa. Aliravitsemus vaikuttaa joka toiseen ihmiseen maapallolla. Maailman ruokaohjelma on suurin niistä humanitaarisista avustusjärjestöistä, jotka taistelevat nälkää vastaan maailmanlaajuisesti. Se toimittaa ruoka-apua hätätilanteissa ja toimii myös erilaisten yhteisöjen kanssa parantaakseen ravitsemusta ja edistääkseen vastustuskykyä. Joka vuosi Maailman ruokaohjelma auttaa keskimäärin noin 80 miljoonaa ihmistä noin 80 eri maassa.

Maailman ruokaohjelma on sitoutunut poistamaan nälän maailmasta vuoteen 2030 mennessä, kuten linjattiin maailman johtajien viime syyskuussa hyväksymissä kestävän kehityksen tavoitteissa.