Myöhempien aikojen pyhät ovat humanitaaristen toimien eturintamassa eri puolilla Eurooppaa

Unkarista ja Slovakiasta Tšekin tasavaltaan ja Islantiin kirkon jäsenet yhdistyivät nopeasti auttamaan pakolaisia

Pakolaiskriisi Ukrainan rajalla on monimutkainen, ja humanitaarisen avun tarve on kiireellinen ja monitahoinen. Kun kriisi alkoi 24. helmikuuta tänä vuonna, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko loi välittömästi puitteet pakolaisiksi joutuneiden kirkon jäsenten kotouttamiseen. Painopisteenä oli muun muassa kokoontumiskeskusten perustaminen pakolaisten välittömien tarpeiden tyydyttämiseksi sekä menettelytapa, jolla yksittäiset pakolaiset ja perheet saataisiin nopeasti yhdistettyä paikallisiin kirkon seurakuntiin, joiden kautta he voivat löytää tilapäisen asunnon, ruokaa ja muita tarvikkeita sekä sosiaalista ja hengellistä turvaa.

Kun onnettomuus tai katastrofi iskee missä tahansa päin maailmaa, kirkko arvioi nopeasti lähetyssaarnaajien, jäsenten ja ystävien tarpeet. Useimmiten valtaosa niistä, joille apua annetaan, eivät ole kirkon jäseniä vaan ystäviä ja naapureita paikallisissa yhteisöissä.

Kriisin puhkeamisesta lähtien kirkon Huoltotyö- ja omavaraisuuspalvelut on osallistunut ennakoivasti satoihin humanitaarisiin avustustoimiin eri puolilla Eurooppaa.

Across Europe Latter01Download Photo

Across Europe Latter02Download Photo

Yhdessä paikallisten kirkon johtajien ja jäsenten kanssa osasto koordinoi kaikkiin uskontokuntiin kuuluvien ihmisten auttamista rajanylityspaikoilla, kokoontumiskeskuksissa ja paikallisissa kirkkorakennuksissa.

Puolassa humanitaariset lähetyssaarnaajat tukevat vapaaehtoistyötä suuressa Tescon järjestämässä pakolaisten vastaanottokeskuksessa. Useat nuoret kirkon lähetyssaarnaajat siivoavat, tarjoilevat ruokaa ja antavat kielellistä apua siellä. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on lahjoittanut kannettavan tietokoneen, joka tukee vapaaehtoistyön koordinaattoria vapaaehtoistyöntekijöiden tietojen seurannassa, sekä pesukoneen, joka nopeuttaa moppien, pyyhkeiden ja tarvikkeiden puhdistusta.

Kaksi Slovakiassa aiemmin palvellutta vapaaehtoista vanhempaa lähetyssaarnaajaa on hiljattain tullut Puolaan useiksi kuukausiksi auttamaan pakolaistyössä ja toimimaan teknisinä edustajina. He koordinoivat hankkeita muiden kansalaisjärjestöjen kanssa. Esimerkiksi Pelastakaa Lapset kuljettaa neljäkymmentä Ukrainassa orvoksi jäänyttä lasta uuteen kotiin Länsi-Puolaan. Kirkko on lahjoittanut vuodevaatteita, silitysrautoja ja vedenkeittimiä tähän yhteishankkeeseen. Eräs vanhempi vapaaehtoistyöntekijä huomasi hiljattain Puolan ja Ukrainan rajan läheisyydessä taukoa pitäessään kuuron pariskunnan viittovan yksinään yhdessä kulmauksessa. Hän meni heidän luokseen ja tervehti heitä viittomakielellä, johon he vastasivat hymyillen. Viittomakieli on yleensä tehokas tapa kommunikoida eri maista tulevien välillä.

Across Europe Latter03Download Photo

Unkarissa kirkko löysi kansalaisjärjestön, joka vuokraa kokonaisen hotellin pakolaisille. Tässä 62 huoneen hotellissa voi majoittua lyhytaikaisesti jopa kolmesataa naista ja lasta. Kirkko kattaa osan hotellin vuokrakustannuksista.

Slovakiassa kirkko tekee yhteistyötä Nadacia Pro Futura -järjestön kanssa tarjotakseen vauvanruokaa ja hygieniatarvikkeita jaettavaksi äideille, joilla on vauvoja tai pikkulapsia ja jotka saapuvat rajalle. Tähän mennessä on jaettu neljäsataa pakkausta. Kirkko osti ja lahjoitti myös uuden jääkaapin ja puuhellan Baškovcen pakolaiskeskuksiin.

Tšekin tasavaltaan kirkko on perustanut kaksi pakolaiskeskusta. Yksi niistä on Euroopan yhteisön toimintakeskuksessa Kumora-akatemiassa Prahan lähellä. Siellä on tarjolla majoitusta, aterioita ja koulutusta lähes viidellekymmenelle ukrainalaiselle pakolaiselle, joista kahdeksan valmistautuu aktiivisesti kirkon lähetystyöhön. Toinen keskus on perustettu jopa sadan pakolaisen majoittamista varten, ja se on ensimmäinen pysähdyspaikka, kun pakolaiset saapuvat tilapäiseen turvapaikkaan. Ruoka ja majoitus tarjotaan ilmaiseksi, ja paikalliset kirkon jäsenet auttavat pakolaisia kotoutumaan kaupunkeihin, joissa on vakiintuneita seurakuntia, jotta nämä saavat sosiaalista kanssakäymistä ja hengellistä turvaa.

Across Europe Latter04Download Photo

Across Europe Latter05Download Photo

Islanti on pieni ja kaukainen maa, mutta myös se on ottanut aktiivisesti vastaan ja majoittanut pakolaisperheitä, mukaan lukien jäsenperheen, joka pakeni Ukrainan Odessasta ja tuli Islantiin. Kirkko Islannissa tukee myös taloudellisesti vakiintuneiden kansalaisjärjestöjen ponnisteluja, jotka auttavat Ukrainasta lähteneitä ihmisiä. Islantiin on saapunut kaikkiaan yli kuusisataa Ukrainasta pakolaiseksi joutunutta, ja jokaiselle on tarjottu majoitusta ja työtä. Eräässä supermarketissa Reykjavikissa ostajat voivat lisätä laskuunsa viisisataa Islannin kruunua lahjoituksena pakolaisille.

Captions:

Vapaaehtoisina toimivat lähetyssaarnaajat jakavat ruokaa pakolaisille Puolassa

Vapaaehtoisina toimivat lähetyssaarnaajat lakaisevat lattioita Tescon järjestämässä pakolaisten vastaanottokeskuksessa

Vapaaehtoisina toimivat vanhemmat lähetyssaarnaajat kommunikoivat kuurojen pakolaisten kanssa viittomakielellä

Euroopan yhteisön toimintakeskus Kumora-akatemiassa lähellä Prahaa

Tšekin pakolaiskeskuksessa pakolaisille tarjoillaan lämpimiä aterioita