Saints, Volume 3 kertoo myöhempien aikojen pyhistä eri puolilla maailmaa

Kirkon virallisen historian uusimmassa osassa korostetaan eurooppalaisten uskovien panosta

Kovasti odotettu kolmas osa kirjasarjasta Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days on tänään julkaistu 14 kielellä, ja se tavoittaa maailmanlaajuisen yleisön. Tämä uusin kirja, Boldly, Nobly, and Independent, kertoo myöhempien aikojen pyhien tarinan vuodesta 1893 vuoteen 1955 – mukaan lukien ensimmäisen temppelin rakentamisen Eurooppaan ja kokemuksen uskon harjoittamisesta rautaesiripun takana.

SaintsV3_01.jpegDownload Photo

Saints, Volume 3 on nyt saatavana kirkon verkkokaupasta ja vähittäismyymälöistä. Digitaalinen versio on saatavana maksutta kirkon verkkosivustolla sekä Gospel Library -sovelluksen Church History -osiossa.

SaintsV3_02.jpegDownload Photo

Saints-kirjasarjan aiemmat osat keskittyvät varhaiseen palautukseen, kun myöhempien aikojen pyhät kokoontuivat rakentamaan temppeleitä Kirtlandiin, Nauvooseen ja Utahiin. Vaikka näihin kirjoihin sisältyy kertomuksia Englannista, Skandinaviasta ja Tyynenmeren saarilta, kirjasarjan kolmannessa osassa kertomuksesta tulee todella maailmanlaajuinen. Yli puolet kirjan tapahtumista tapahtuu Yhdysvaltain ulkopuolella, ja tapahtumapaikat ovat Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa, Keski- ja Etelä-Amerikassa sekä Oseaniassa. Kirja huipentuu siihen, kun presidentti David O. McKay vihkii Sveitsin temppelin, joka on ensimmäinen temppeli Euroopassa. Euroopan pyhien ei enää tarvitsisi ylittää valtameriä päästäkseen täysin osallisiksi palautetun evankeliumin siunauksista.

”Lukijat huomaavat riemuitsevansa ja toisinaan surevansa, kun he saavat tietoa pyhien kokemuksista eri puolilla maailmaa”, sanoo vanhin LeGrand R. Curtis jr., kirkon historioitsija ja aikakirjanpitäjä. ”Tässä uudessa kirjassa näemme ensimmäisiä pilkahduksia siitä, kuinka temppelit siunaavat kirkon jäseniä Pohjois-Amerikan ulkopuolella, ja näemme sen voimallisen vaikutuksen, joka niissä temppeleissä suoritetuilla toimituksilla on pyhiin.”

SaintsV3_03.jpegDownload Photo

Vaikka monet lukijat tuntevat kirkon historian varhaiset aikakaudet, Saints, Volume 3 tuo valoon vähemmän tunnetun ajanjakson myöhempien aikojen pyhien historiasta. Se on modernisoinnin aikaa, joka alkaa hevoskärryillä matkustamisesta ja lennättimellä viestimisestä ja päättyy ääntä nopeampien lentokoneiden ja väritelevisioiden aikakauteen.

”Osa 3 kattaa dramaattisten muutosten ajanjakson maailmassa ja kirkossa, sekä instituutiossa että ihmisten jokapäiväisessä elämässä ja kokemuksissa”, sanoo sarjan päätoimittaja Lisa Olsen Tait. ”Näytämme näitä muutoksia tavallisten pyhien silmin eri puolilla maailmaa – nuori pappeudenhaltija Cincinnatissa Yhdysvalloissa, japaninkielinen lähetyssaarnaajasisar Havaijissa, vastavihitty aviopari, joka kohtaa epävarmuutta ja rajoituksia Berliinin muurin takana.”

Kun lukijat kohtaavat kirjassa vakavia taloudellisia vaikeuksia, raakoja maailmansotia ja influenssapandemian, he huomaavat, ettei uskosta kiinni pitäminen vaikeina aikoina ole mitään uutta myöhempien aikojen pyhille. Kirjassa on kertomuksia naisista ja miehistä, jotka kohtaavat epäilyksiä ja sortoa, mutta siinä on myös kertomuksia toivosta ja sovinnonteosta, kun kirkon jäsenet pyrkivät palvelemaan ja siunaamaan lähimmäisiään.

SaintsV3_04.jpegDownload Photo

Lukijoille, jotka haluavat perehtyä vieläkin syvällisemmin pyhien kertomukseen, kirkko on lisäksi julkaissut Gospel Library -sovelluksessa kymmeniä uusia Church History Topics [Kirkon historian aiheita], jotka tarjoavat yksityiskohtaisia johdantoja aiheisiin, jotka vaihtelevat 1930-luvun suuresta lamakaudesta seminaareihin ja instituutteihin. Tänään käynnistyy myös Saints-podcastin kolmas kausi, jossa mennään kulissien taakse ja kerrotaan lisää kirjojen henkilöistä ja tapahtumista. Podcastin aiemmat kaudet ovat tavoittaneet satoja tuhansia kuulijoita.

Saints, jossa tulee olemaan neljä osaa, on kolmas kirkon tuottama moniosainen virallinen historia. Joseph Smith tilasi ensimmäisen kirkon historian ja valvoi sen kirjoittamista 1830-luvulla, ja se julkaistiin vuodesta 1842 alkaen. Toisen historian julkaisi vuonna 1930 kirkon apulaishistorioitsija B. H. Roberts, ennen kuin kirkon jäsenmäärä oli noussut miljoonaan.