Praian temppelin maanmurtotilaisuus pidetty Kap Verdessä

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet ja johtohenkilöt tapasivat paikkakunnan edustajia ja Kap Verden valtionjohdon viranhaltijoita, kun he osallistuivat temppelin rakentamiseen varatun tontin maanmurtotilaisuuteen. Temppeli tulee olemaan kirkon ensimmäinen tässä maassa. Tapahtuma järjestettiin lauantaina 4. toukokuuta 2019 maan pääkaupungissa Praiassa ja lähetettiin myöhemmin satelliittilähetyksenä useisiin kirkon seurakuntakeskuksiin ja seurakuntiin ympäri maan.

Tilaisuuden johtanut vanhin Paul V. Johnson, kirkon Euroopan vyöhykkeen johtaja, selitti, mikä merkitys tämänkaltaisen rakennuksen rakentamisella on kirkolle ja maalle.

Cabo Verden uskollisille pojille ja tyttärille, Herran temppelin saamisen siunaus omaan maahan on voimakas muistutus Herran lupauksesta Mormonin kirjassa siitä että Hän muistaa Hänen lapsensa meren saarilla.

Tässä historiallisessa tilaisuudessa läsnä olleet kirkon jäsenet kertoivat myös, kuinka innostuneita he olivat siitä, että he viimeinkin saivat todistaa omassa maassaan sellaisen rakennuksen rakennustöiden alkua, jota he pitävät ’Herran huoneena’.

Tuore pari, Zanny ja Simão Lopes sanoi: “Me menimme naimisiin juuri kaksi kuukautta sitten Recife, Braziliassa. Olemme hyvin innoissamme, että voimme mennä temppeliin omassa maassamme”.

Temppeli rakennetaan keskelle Santiagon saarella sijaitsevaa Praian kaupunkia. Tontti sijaitsee itään Avenida Cidade de Lisboa -tieltä Tahiti Chã de Areian kaupunginosassa. Luonnoksessa on yksikerroksinen temppeli, jonka päätytorni heijastelee alueen arkkitehtuurisia tyylejä. Temppelialueelle rakennetaan uusi seurakuntakeskus, jota käytetään tavanomaisiin jumalanpalveluksiin ja muihin kirkon toimintoihin.

Kap Verdessä on yli 14 000 kirkon jäsentä, jotka kokoontuvat 42 seurakunnassa kaikilla maan yhdeksällä asutetulla saarella. Tällä hetkellä kirkolla on 152 toiminnassa olevaa temppeliä eri puolilla maailmaa. Lisäksi 57 temppelistä on ilmoitettu tai ne ovat rakenteilla tai peruskorjattavina.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon temppelit poikkeavat seurakuntakeskuksista tai kappeleista, joihin jäsenet kokoontuvat sunnuntaijumalanpalveluksiin. Temppeleitä pidetään ”Herran huoneina”. Niissä Jeesuksen Kristuksen opetuksia vahvistetaan kasteessa ja muissa toimituksissa, jotka yhdistävät perheet yhteen iankaikkisuudeksi. Temppelissä kirkon jäsenet oppivat lisää elämän tarkoituksesta ja tekevät liittoja seurata Jeesusta Kristusta sekä palvella lähimmäisiään.