Puoli vuotta myöhemmin – lähetyssaarnaajat pohtivat Kroatian maanjäristyksen jälkeistä avustustyötä

Joulukuun 29. päivänä 2020 klo 12.20 paikallista aikaa 6,4 magnitudin maanjäristys iski Kroatian keskiosaan lähelle Petrinjan kaupunkia. Petrinjan pormestarin Darinko Dumbovicin mukaan maanjäristys tuhosi noin puolet kaupungista surmaten seitsemän ihmistä ja vahingoittaen 36:ta muuta. Aiemmissa katastrofeissa saamansa kokemuksen ansiosta alueella asuvat Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon lähetyssaarnaajat ja vapaaehtoiset ryhtyivät nopeasti auttamaan.

Earthquake02.jpg
29. joulukuuta 2020 klo 12.20 paikallista aikaa Kroatian keskiosaan lähelle Petrinjan kaupunkia iski 6,4 magnitudin maanjäristys. Maanjäristyksessä kuoli kaikkiaan seitsemän ihmistä ja loukkaantuneita oli 36.2021 by Intellectual Reserve, Inc. Alle Rechte vorbehalten.
Download Photo

Järistyksen jälkeisinä päivinä asukkaat kärsivät huomattavasti, koska lähes 4 000 kotia oli tuhoutunut, koulut oli suljettu ja vallitsi luminen talvisää. Tarvittiin kipeästi tarvikkeita kuten ruokaa, vettä ja polttoainetta lämmitykseen. Paikalle pyydettiin toimittamaan näitä tarvikkeita samoin kuin kuljetuskontteja ja matkailuvaunuja, jotka palvelisivat väliaikaisina asuntoina. Onneksi noihin pyyntöihin vastattiin nopeasti.

Kun uutinen maanjäristyksestä levisi, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko lahjoitti suuria määriä ruokaa, vettä, vaatteita ja varusteita Kroatiaan ja sen naapurimaihin sekä auttoi paikallista armeijaa näiden tavaroiden jakelun järjestelyissä.

Kirkolla on 12 opetuslähetyssaarnaajaa sekä lähetystoimisto Zagrebissa, missä maanjäristys tuntui voimakkaana. Läheisyyden ansiosta kirkko pystyi heti ottamaan yhteyttä Kroatian Punaisen Ristin (HCK – Hrvatski Crveni Križ) johtajaan tarjotakseen tukea.

Kirkon vapaaehtoisia lähetettiin nopeasti HCK:n tiloihin Sisakin kaupunkiin, joka sijaitsee maanjäristyksen vauriovyöhykkeen laidalla. Vapaaehtoiset ja lähetyssaarnaajat ryhtyivät työhön paikallisen HCK:n johtajan Sanja Tomašinecin johdolla.

”Se oli meille hyvin vaikeaa aikaa”, Tomašinec sanoo. ”Satoja vapaaehtoisia saapui kaikkialta Kroatiasta, ja eräänä päivänä paikalle tuli nuoria lähetyssaarnaajia, jotka kääntyivät puoleeni haluten auttaa. Olimme tuolloin vielä aivan hukassa kaiken sen keskellä, mitä tapahtui, ja annoin heille tehtävän auttaa saatujen avustusten keräämisessä ja avun jakamisessa niille, jotka olivat kärsineet vahinkoa tai menetyksiä. Järjestin niin, että heidät esiteltiin kaupungistamme Sisakista tuleville nuorille vapaaehtoisille, ja kannustin heitä työskentelemään yhdessä.”

Tammikuun 2. päivään mennessä – vain neljä päivää ensimmäisen järistyksen jälkeen – lähetyssaarnaajat olivat pakkaamassa laatikoita, jotka olivat täynnä kiireesti tarvittavia tarvikkeita, ja kuljettamassa niitä tuhoalueille lähetyskentän autolla.

Earthquake01.jpg
Lähetyssaarnaajat kuljettavat lähetyskentän autolla laatikoittain kiireesti tarvittavia tarvikkeita kyliin, jotka ovat kärsineet maanjäristyksestä.2021 by Intellectual Reserve, Inc. Alle Rechte vorbehalten.
Download Photo

Seuraavalla viikolla lähetyssaarnaajat lähetettiin Sanja Tomašinecin jatkuvan ohjauksen alaisuudessa HCK:n keskukseen Petrinjaan, joka on lähimpänä maanjäristyksen keskusta sijaitseva kaupunki.

Kun Latter-day Saint Charities -järjestöä edustavat lähetyssaarnaajat kuulivat maanjäristyksestä, he halusivat määritellä tarpeita ja olla avuksi. He ottivat yhteyttä yhteen luotetuista kumppaneistaan – Kroatian baptistiapuun (CBAid) – joka halusi tarjota ruokaa mutta jolta puuttui rahoitusta.

CBAid pyysi Latter-day Saint Charities -järjestöltä apua ruoan hankkimisessa ja jakamisessa 400 perheelle, jotka olivat joutuneet siirtymään kotiseudultaan tai joihin katastrofi vaikutti muilla tavoin. Ruokalaatikoissa oli pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, papuja, keksejä, paahtoleipää, suklaalevitettä, lihasäilykettä, tonnikalasäilykettä, keittoa, pastaa, maitoa, suolaa, sokeria, riisiä ja öljyä.  Latter-day Saint Charities -järjestö tarjosi rahoituksen, ja CBAid huolehti tuotteiden hankkimisesta, pakkaamisesta ja jakelusta.

Lisäksi 42 kokoaikaista lähetyssaarnaajaa asetettiin tilapäisesti karanteeniin Zagrebissa matkallaan lähetyskentilleen Saksaan ja Slovakiaan. Kun seitsemän päivän pakollinen karanteeni oli ohi, heillä oli noin viikko aikaa ennen lentoa, mikä antoi heille tilaisuuden auttaa CBAidia elintarvikkeiden pakkaamisessa ja jakamisessa.

Lähetyssaarnaajat, jotka palvelivat eri kaupungeissa eri puolilla Kroatiaa, viettivät jopa kuusi tuntia päivässä, neljä päivää viikossa auttaen HCK:n jakelukeskuksessa.  Nämä lähetyssaarnaajat tekivät töitä 4–6 henkilön vuoroissa osallistuakseen avustustyöhön. Maanjäristyksen jälkeisinä kuukausina mukana oli yhteensä yli 60 lähetyssaarnaajaa.

Kun Tomašinecia pyydettiin kuvailemaan työskentelyä nuorten lähetyssaarnaajien kanssa, hän sanoi: ”Nuoret lähetyssaarnaajat jättivät vaikutuksen sekä minuun että niihin muihin nuoriin, jotka toimivat vapaaehtoisina. – – He olivat erittäin hyvätapaisia ja kohteliaita.  He puhuivat erinomaisesti kroaatin kieltä, mikä, kuten tiedämme, ei ole lainkaan helppoa. Nuoret lähetyssaarnaajat osoittautuivat hyvin uutteriksi, luotettaviksi ja avoimiksi, ja he antoivat meille voimaa ja iloa sekä tekivät yhteistyötä kaikkein vaikeimpina hetkinä, mitä jouduimme kokemaan. Olimme hyvin iloisia siitä, että he tulivat maailman toiselta puolelta luoksemme pieneen, raunioituneeseen kaupunkiin, jota ei ole edes kartoissa.”