Sosiaalinen media

Sosiaalisesta mediasta on tullut hyvin näkyvä ja kiinteä osa useimpien ihmisten elämää. Usein ihmiset käyttävät sitä pitääkseen yhteyttä ystäviinsä ja sukulaisiinsa eri puolilla maapalloa. Sitä voi kuitenkin käyttää myös siihen, että on yhteydessä muihin yleiskonferenssin katsojiin.

Riikka Voutilainen Suomesta käyttää mielellään Facebookia keskustellakseen yleiskonferenssista, ja hän on tehnyt niin jo ainakin neljänä vuotena.

”Tavallisesti julkaisen linkin pari kertaa konferenssia edeltävien kahden kuukauden aikana”, Voutilainen sanoo. ”Sitten konferenssipäivänä [julkaisen linkkejä] eri kokouksiin.”

Puolen vuoden välein hän menee yleiskonferenssin tapahtumasivulle, ilmoittautuu osallistujaksi ja kutsuu ystäviään mukaan lähettämällä heille viestin ja liittämällä viestiin linkin. Hän julkaisee linkkejä puheisiin, joista hän pitää, ja lisää mukaan omia kommentteja tai lainauksen puheesta.

Marie Huber Itävallasta osallistuu mielellään Facebookin kautta yleiskonferenssiryhmään osoittaakseen ihmisille, että hän seuraa konferenssia.

”Haluan nähdä, mitä puheita ystävät kommentoivat sekä Facebookissa että Twitterissä”, Huber sanoo. ”Kommentoin niitä ja ehkä jaan itsekin lainauksia tai omia huomioitani.”

Hän selaa Pinterestiä etsien lainauksia ja meemejä, ja hän lukee lainaukset uudelleen, kun joku on ne twiitannut tai laittanut Pinterestiin klassisilla fonteilla. Se tuo hänen mieleensä ajatuksia, joita hänellä oli puheen aikana, ja ”saa yleiskonferenssikokemuksen kestämään pidempään kuin vain yhden viikonlopun”.

”Katsomme konferenssia internetin kautta tavallisesti yksin tai vain perheen kanssa ja unohdamme, kuinka suuri katsojajoukko sillä oikeastaan on”, Huber sanoo.

Myös Moses Parkinson Itävallasta käyttää Facebookia jakaakseen tietoa yleiskonferenssista.

”Lähetän yhteenvetoja pidetyistä puheista”, Parkinson sanoo. ”Käytän Twitteriäkin, mutta en niin paljon kuin Facebookia.” Eräs Parkinsonin ystävä liittyi kirkkoon sosiaalisen median innostamana.

Yleiskonferenssi on nähtävissä 4.–5. huhtikuuta internetin välityksellä sekä kirkkorakennuksissa eri puolilla Eurooppaa. Euroopassa on yli 1 200 rakennusta, joissa yleiskonferenssilähetyksiä näytetään. Kaikki ovat tervetulleita osallistumaan.