Aihe

Sukututkimuskirjasto

FamilySearch ylläpitää maailman suurinta sukututkimuskirjastoa Salt Lake Cityssä Utahissa. Tämä maailmankuulu kirjasto on maksuton ja avoinna yleisölle.

Kirjaston henkilökuntaan kuuluu asiantuntevia tutkimusneuvojia ja vapaaehtoisia, jotka voivat auttaa aloittelijoita pääsemään alkuun sukututkimuksessaan tai auttaa kokeneita sukututkijoita löytämään uutta tietoa. Henkilökuntaan kuuluvat voivat ehdottaa tutkimuslähteitä, vastata maantiedettä tai kieltä koskeviin kysymyksiin sekä opastaa, mitä asiakirjoja on saatavilla jostakin tietystä paikasta ja kuinka käyttää niitä. Kirjasto tarjoaa maksuttomia kursseja ja työpajoja sekä paikan päällä että verkossa niille, jotka eivät kykene matkustamaan Salt Lake Cityyn.

Kirjaston kokoelmassa on yli kolmen miljardin kuolleen ihmisen nimet yli sadasta maasta. Tiedot ovat seuraavissa lähteissä:
• 2,4 miljoonaa mikrofilmirullaa
• 727 000 mikrokorttia
• 356 000 kirjaa, sarjajulkaisua tai muunmuotoista teosta
• yli 4 500 aikakauslehteä
• 3 725 sähköistä lähdeaineistoa.

Nämä aineistot tulevat lisääntyvässä määrin saataville FamilySearchin verkkosivustolle. Asiakirjat, jotka ovat yhä ainoastaan mikrofilmeillä tai mikrokorteilla, löytyvät hakemalla FamilySearch Catalog -luettelosta. Monia voi lainata paikalliseen sukututkimuskeskukseen pientä korvausta vastaan.

Sukututkimuskeskus on yksi Utahin suosituimmista turistikohteista. Siihen käy tutustumassa vuosittain kymmeniätuhansia ihmisiä. Ne, jotka harkitsevat matkaa Salt Lake Cityyn, saavat lisää tietoa vierailusta sukututkimuskeskukseen osoitteessa FamilySearch.org.