Aihe

Temppeliaukio

Salt Lake Cityn keskustassa sijaitseva historiallinen temppeliaukio on yksi suosituimmista turistikohteista Utahissa ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon keskuspaikka maailmassa.

Temppeliaukiolla järjestetään maksuttomia tutustumiskäyntejä 30 kielellä, ja oppaat puhuvat kutakin näistä kielistä äidinkielenään. Tämä alue, joka on kooltaan 14 hehtaaria, kiinnostaa kaikkialta maailmasta tulevia miljoonia kävijöitä sen kuuluisien tutkimuskirjastojen, kulttuuritapahtumien ja historiallisten rakennusten vuoksi. Aukion keskipisteenä on majesteettinen Suolajärven temppeli, jonka rakentaminen vei 40 vuotta. Vaikka temppeli ei ole avoinna yleisölle, kävijät voivat käydä Suolajärven tabernaakkelissa, joka on rakennettu vuonna 1867. Tabernaakkeliin mahtuu 2 900 kuulijaa, ja siellä järjestetään erilaisia uskonnollisia ja yhteisöllisiä tapahtumia, ja se on maailmankuulun Mormonien tabernaakkelikuoron koti. Kuoron harjoitukset ovat avoinna yleisölle.

Temppeliaukiolla on kaksi vierailukeskusta, joissa ihmiset voivat saada enemmän tietoa myöhempien aikojen pyhien uskonkäsityksistä näyttelyiden ja elokuvien avulla. Pohjoisessa vierailukeskuksessa on yli kolmimetrinen jäljennös Bertel Thorvaldsenin Kristus-patsaasta. Eteläisessä vierailukeskuksessa on näyttelyjä, joissa on mm. mittakaavaan rakennettu pienoismalli Suolajärven temppelistä. Sen ansiosta voi nähdä, millaista on historiallisen rakennuksen sisätiloissa.

Temppeliaukion länsipuolella ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita saamaan lisää tietoa sukututkimuksesta, kerääntyvät sukututkimuskirjastoon, joka on suurin laatuaan maailmassa. Lähellä on myös kirkon historian museo, jossa kerrotaan maailmanlaajuisen kirkon historiasta tietoa antavien näyttelyiden ja ohjelmien avulla. Sisäänpääsy kumpaankin näistä rakennuksista on maksuton, ja ne ovat avoinna kaikille. Ne, jotka ovat kiinnostuneita tietämään enemmän mormonien historiasta, voivat käydä myös kirkon historian kirjastossa, joka on temppeliaukion koillispuolella.

Temppeliaukion itäpuolella on 28-kerroksinen kirkon toimistorakennus, joka on rakennettu vuonna 1972. Se on korkein rakennus Salt Lake Cityssä, ja kävijät voivat nousta sen näköalatasanteelle ihailemaan alueen kaunista maisemaa. Kirkon toimistorakennuksen vieressä on klassinen kirkon hallintorakennus, joka on rakennettu vuonna 1917. Tässä rakennuksessa on nykyisten kirkon johtajien toimistot, eikä se ole avoinna yleisölle.

Kävijöiden yksi suosikki on satavuotias Joseph Smithin muistorakennus, joka oli aiemmin hotelli Utah. Tämä hieno vanha rakennus toivottaa ihmiset tervetulleiksi kolmeen ravintolaansa ja monikäyttöisiin juhlatiloihin sekä tarjoaa toimistotiloja kirkon työntekijöille. Kävijät voivat myös nauttia siellä maksutta elokuvasta nimeltä Joseph Smith, prophet of the Restoration [Joseph Smith, palautuksen profeetta], joka kertoo Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäisestä presidentistä.

Temppeliaukion pohjoispuolella on 21 000-paikkainen konferenssikeskus, joka on yksi suurimmista auditorioista maailmassa. Tätä rakennusta, joka valmistui vuonna 2000, käytetään kirkon yleiskonferensseissa, joita pidetään kahdesti vuodessa ja jotka lähetetään ympäri maailmaa. Konferenssikeskuksessa järjestetään myös monia konsertteja ja esityksiä, kuten suositut Mormonien tabernaakkelikuoron joulukonsertit. Eräs toinen mieluinen juhla-ajan perinne temppeliaukiolla ovat sen vuosittain sytytettävät jouluvalot.

Temppeliaukiolla kävijät voivat myös astua ajassa taaksepäin kahdessa lähellä sijaitsevassa kodissa, jotka on rakennettu 1800-luvun puolivälissä kirkon presidentti Brigham Youngille ja hänen perheelleen. Beehive Housessa järjestetään maksuttomia tutustumiskäyntejä, ja Lion Housessa oleva ravintola tarjoaa kotiruokaa.

Matkustajat, joille jää odotusaikaa Salt Laken kansainvälisellä lentokentällä, voivat saada maksuttoman kuljetuksen temppeliaukiolle ja käydä tutustumiskierroksella odottaessaan seuraavaa lentoaan.