tabernacle-choir-christmas-video-2021.jpg

The Tabernacle Choir julkaisee uuden jouluvideon

Brian Stokes Mitchell mukana musiikkiesityksessä

The Tabernacle Choir and Orchestra at Temple Square on julkaissut uuden jouluvideon, joka on tehty koronaviruspandemian aikana.

Marraskuussa 2020 oltuaan soittamatta yhdessä lähes yhdeksän kuukautta muutamia orkesterin jäseniä kutsuttiin konferenssikeskukseen Salt Lake Cityyn säestämään Broadwayn Brian Stokes Mitchelliä, joka lauloi kuoron musiikillisen johtajan Mack Wilbergin sovituksen laulusta ”Infant Holy, Infant Lowly”.  Tämä herkkä perinteinen puolalainen joululaulu kertoo seimestä ja paimenista.

Koska kuoron vuoden 2021 joululahja maailmalle, ”20 years of Christmas with the Tabernacle Choir” [20 vuotta jouluja tabernaakkelikuoron kanssa] – mihin kuuluivat PBS- ja BYUtv-erikoislähetykset verkossa sekä televisiossa ja uusi DVD – suunniteltiin ja tuotettiin pandemian aikana vuonna 2020, on luonnollista kysyä: ”Loivatko kuoro ja orkesteri jotakin uutta?”

Alkuvaiheista lähtien harkittiin virtuaalikuoroa.  Mutta rooli, joka sillä olisi, oli epävarma.  Olisiko se vain kokoelma musiikkia, joka esitetään ilman paikalla olevaa yleisöä ja tallennetaan eristyksissä mobiililaitteilla?  Kun kuoron musiikilliset johtajat ja tuotantotiimi pohtivat, kuinka virtuaalikuoro saattaisi tuoda lisäarvoa, he ymmärsivät virtuaalilaulajien olevan vähän kuin enkeleitä – he ylittävät ajan ja avaruuden ilmestyäkseen ja esittääkseen sanomansa.  Ehkäpä kuoron ensimmäinen virtuaaliesitys voisi viitata siihen, että enkelimäiset sanansaattajat julistavat hyvää uutista pyhästä syntymästä.  Sen suunnitelman myötä koko kuoro kutsuttiin osallistumaan.

Tässä etäesityksessä ylös taustalle ilmaantuu kuoron jäsenten selfievideoita.  Heidän ääntensä sulautuessa yhteen heidän nähdään kokoontuvan taivaallisen sotajoukon tavoin ilmoittamaan hyvän uutisen Kristuksen syntymästä koko maailmalle.  Se on viimeistä edellinen kappale ennen loppulaulua – sama, jota on laulettu jokaisessa kuoron joulukonsertissa vuodesta 2000 lähtien – ”Kuului laulu enkelten”.

Kuoron verkkosivustolla on lisätietoja lähetysaikataulusta koskien tätä vuoden 2021 ennalta äänitettyä joulun erikoislähetystä, jossa kertojana toimii Brian Stokes Mitchell.