Aihe

Vaarna

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon seurakunnat on järjestetty maantieteellisesti, ja jäsenet osallistuvat jumalanpalveluksiin lähellä kotiaan. Jokainen jäsen kuuluu vaarnaan, joka vastaa hiippakuntaa. Vaarnan johtohenkilöä sanotaan vaarnanjohtajaksi.

Sana vaarna on peräisin Vanhan testamentin telttaa koskevasta kielikuvasta, jossa ”telttaa” eli kirkkoa pitävät pystyssä sitä tukevat vaarnat (ks. Jesajan kirja 54:2).

Jokainen vaarna koostuu useista pienemmistä seurakunnista, joko vaarnaseurakunnista tai lähetysseurakunnista. Vaarnassa on tavallisesti 5–12 vaarna- ja lähetysseurakuntaa. Niillä alueilla, joilla kirkko on uusi, jäsenet järjestetään vaarnojen sijaan piireiksi.

Huomattava osa siitä ajasta ja työstä, jota vaarnan hallinnointi ja jäsenten tarpeisiin vastaaminen edellyttävät, on jäsenten itsensä harteilla. Paikalliset johtajat pyytävät useimpia jäseniä osallistumaan toimimalla tietyissä tehtävissä. Näitä ovat paikalliset hallintoon, opettamiseen tai palvelemiseen liittyvät tehtävät. Nämä tehtävät vaihtuvat säännöllisesti vaarnan tarpeiden mukaan.