150 miljoonaa – ja lisää on tulossa: Mormonin kirja saavutti uuden virstanpylvään

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon kasvaessa myös Mormonin kirja – toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta kasvaa julkaisumäärältään. Vastikään painettiin 150. miljoonas Mormonin kirja ja siten saavutettiin uusi virstanpylväs kirjan 181-vuotisessa historiassa.

”Herra toi Mormonin kirjan esiin sellaisena aikakautena, jolloin painomenetelmät edistäisivät sen leviämistä kauas ja laajalti”, kirkon presidentti Thomas S. Monson sanoi videolla Kristuksen erityistodistajat (2000). ”Nykyajan painokoneet mahdollistavat sen, että kirkko voi painaa ja jakaa useita miljoonia Mormonin kirjoja joka vuosi.”

Tähän päivään mennessä Mormonin kirja on käännetty kokonaan 82 kielelle ja lisäksi osia siitä on käännetty 25 muulle kielelle. Yli 52 000 kokoaikaisen lähetyssaarnaajan joukko auttaa jakamaan ilmaisia Mormonin kirjoja kautta maailman. Kirja on saatavana maksutta myös osoitteesta Mormon.org.

Mormonin kirja julkaistiin alunperin englanniksi Palmyrassa New Yorkissa vuonna 1830. Tätä kirjaa on kuvailtu kirkon ”lakikiveksi”, ja alusta asti kirkon jäsenet ovat hyväksyneet sen pyhäksi kirjoitukseksi Opin ja liittojen, Kallisarvoisen helmen ja Raamatun ohella.

Kirkon jäsenille Mormonin kirja ei korvaa Raamattua pyhänä kirjoituksena. Raamattua ja Mormonin kirjaa käytetään rinnakkain heidän sananjulistuksessaan sekä henkilökohtaisessa tutkimisessa. Itse asiassa viimeaikainen tutkimus paljasti, että uskonnollisten ryhmien joukossa myöhempien aikojen pyhien Raamatun tuntemus on korkeaa luokkaa.

Vuonna 2003 Book-niminen lehti nimesi Mormonin kirjan yhdeksi niistä ”20 kirjasta, jotka muuttivat Amerikan”. Lokakuussa 2007 silloinen kirkon presidentti Gordon B. Hinckley kuvasi kirjan vaikutusta meidän aikanamme: ”Kaikkien näiden vuosien ajan kriitikot ovat yrittäneet selittää sitä. He ovat puhuneet sitä vastaan. He ovat pilkanneet sitä. Se on kuitenkin kestänyt heitä kaikkia kauemmin, ja sen vaikutus on nykyään suurempi kuin minään aikana sen historiassa.” (Lue, mitä yksittäiset kirkon jäsenet sanovat Mormonin kirjasta.)

150 miljoonan painetun Mormonin kirjan lisäksi kirkko on tuonut kirjan saataville kirkon virallisilla verkkosivuilla sellaisessa muodossa, joka helpottaa kirjan tutkimista, sekä kannettaviin laitteisiin ladattavina sovelluksina.