FamilySearch-verkkosivusto

Kirkko suhtautuu sukututkimukseen vakavasti. Sen FamilySearch.org-verkkosivustolla käydään yli 10 miljoonaa kertaa päivässä. Luku kertoo kirkon jäsenten halusta tehdä lukemattomia tunteja vapaaehtoistyötä sekä toimintaan pyhitetyistä varoista, joilla he vievät työtä eteenpäin niin esivanhempiensa hyväksi kuin myös auttaakseen ihmisiä kaikkialla maailmassa tutkimaan sukunsa historiaa.

Opin ja liittojen luvussa 110 julistetaan, että yksi myöhempien aikojen suurimmista profetioista on täyttynyt, kun profeetta Elia ilmestyi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Kirtlandin temppelissä palauttaakseen maan päälle voiman sinetöidä yhteen perheitä. Familysearch.org on sukututkimuksen suosituimpia verkkosivustoja maailmassa.

Yli 150 miljoonaa ihmistä on käynyt sivustolla sen jälkeen kun se julkistettiin vuonna 1999. Ensimmäinen maksuton hakutulos Googlessa hakusanalle ”genealogy research” (’sukututkimus’) on FamilySearch.org. Sivuston toiminnasta vastaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, ja se on suurelle yleisölle maksuton.

Sivustolla olevissa tutkittavissa asiakirjoissa on yli miljardi nimeä, ja monia asiakirjoja on helpompaa tutkia, koska vapaaehtoiset ovat indeksoineet niitä. Tällä hetkellä indeksoijat, joita on yli 125000 eri puolilla maailmaa, käsittelevät miljoona nimeä päivässä. Uskonnosta, iästä tai teknisestä asiantuntemuksesta riippumatta kirkko kutsuu ihmisiä osallistumaan indeksointiin. Työhön tarvitaan ainoastaan internetyhteys ja tietokone. Hakemuksen voi lähettää seitsemällä kielellä verkossa osoitteessa Familysearch.org.

Tieto FamilySearch.org-sivustosta on levinnyt laajalti, sillä sivustolla on sen julkistamisen jälkeen käyty yli 15 miljardia kertaa. Lisätietojen saaminen esivanhemmista voi olla jännittävää ja koukuttavaa. Dessa Fountaine, vaarnan sukututkimusneuvoja Bingham Creekin vaarnassa West Jordanissa Utahissa Yhdysvalloissa, kertoo: ”Sivustolla on saatavissa todella paljon tietoa itse kunkin esivanhemmista. Yhden kuukauden kuluessa kokosin esimiehelleni 7,5 sentin paksuisen kansion, joka oli täynnä alkuperäisiä syntymä-, kuolin- ja vihkitodistuksia sekä elämäkertoja.”

Sivuston kautta voi saada tutkimusapua ja oppaita sekä neuvoja FamilySearchin asiantuntijoilta. Siellä voi myös jakaa omia sukuhistoriatietojaan muille.

Sisar Fountaine sanoo: ”Kun katsoo sivustolla olevaa sukupuuta, voi nähdä, tutkiiko joku muukin sukulainen samaa sukua. Siellä on fantastista käydä.”

FamilySearch-sivustoa voivat käyttää niin kokeneet kuin aloittelevatkin sukuhistorioitsijat. Apua saa sekä paikallisilta jäseniltä että verkkotuesta. Tätä apua voi pyytää sukututkimuskeskuksista tai ottamalla yhteyttä FamilySearchin tukeen osoitteessa support@familysearch.org (viestin voi lähettää haluamallaan kielellä, myös suomeksi).

Ryan Morgenegg Church News -lehden toimittaja