Vuosiraportissa kerrotaan kirkon antamasta hätäavusta

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on viime vuonna auttanut luonnonkatastrofien uhreja 58 maassa Haitista Pakistaniin ja Uuteen-Seelantiin. Näin kertoo huoltotyöpalvelujen hätäavun vuoden 2010 raportti, josta selviää, että kirkko on 119 katastrofissa antanut miljoonien dollarien arvosta hätäapua.

Vuonna 2010 yli 350 luonnonkatastrofissa kuoli lähes 300000 ihmistä, minkä johdosta vuosi oli kuolonuhrien määrän suhteen tuhoisin neljännesvuosisataan. Katastrofien joukossa on ollut maanjäristyksiä, tulvia, maanvyöryjä, taifuuneja, epidemioita, lämpöaaltoja ja tulivuorten purkautumisia. Ne ovat vaikuttaneet yli 200 miljoonaan ihmiseen ja aiheuttaneet yli sadan miljardin dollarin arvoiset vahingot.

Tässä on katsaus joihinkin katastrofeihin, joissa kirkko on antanut apua:

Maanjäristykset

Eniten ihmisiä kuoli maanjäristyksissä – etenkin tuhoisassa Haitin maanjäristyksessä tammikuussa 2010, jolloin surmansa sai arviolta 230000 ihmistä Port-au-Princessä ja sen ympäristössä. Muita merkittäviä maanjäristyksiä oli Concepciónissa Chilessä ja Christchurchissa Uudessa-Seelannissa.

Muiden järjestöjen kanssa yhteistyössä kirkko vastasi jokaiseen näistä katastrofeista lähettämällä ruokatarvikkeita sekä hätäaputarvikkeita. Haitiin järjestettiin myös vapaaehtoisia lääketieteen ammattilaisia auttamaan tuhansia loukkaantuneita. Kirkko tukee edelleen Haitin toipumista auttaen muun muassa työllistymisessä, koulutuksessa sekä tilapäisessä majoittamisessa.

Tulvat ja maanvyöryt

Vaikka tulvissa ei kuolekaan yhtä monia ihmisiä, niiden vaikutukset vuonna 2010 olivat ylivoimaisesti laajimmat. Ne johtivat lukuisiin kuolonuhreihin, ja niiden vuoksi miljoonien ihmisten oli lähdettävä kodeistaan. Pelkästään Pakistanin tulvissa surmansa sai 2 000 ihmistä, ja ne ovat vaikuttaneet 20 miljoonaan muuhun. Viikkoja jatkuneet sateet aiheuttivat tulvia ja maanvyöryjä myös kautta Keski-Amerikan sekä Etelä-Amerikan pohjoisrannikon vaikuttaen lähes 2,5 miljoonaan asukkaaseen Kolumbiassa ja Venezuelassa.

Toisella puolen maapalloa tulvien kourissa taistelivat Kiina, Thaimaa, Myanmar, Vietnam ja Filippiinit, ja näissä maissa yhteenlaskettu kuolonuhrien määrä oli yli 1800. Myös Yhdysvalloissa Tennesseen, Kentuckyn ja Missourin asukkaat kokivat suurimmat tulvat useaan vuosikymmeneen.

Kirkko on antanut hätäapua lähettämällä ruokaa, vettä, hygieniapakkauksia, huopia, vaatteita sekä muita tarvikkeita niille, joiden koti vahingoittui tai tuhoutui. Tukeakseen katastrofien jälkeisiä raivaushankkeita kirkko on lähettänyt raivauspakkauksia ja organisoinut vapaaehtoisjoukkoja.

Kolera

Vuoden 2010 viimeisellä vuosineljänneksellä oli kaksi merkittävää koleraepidemiaa – ensimmäisenä Artiboniten departementissa Haitin pohjoisosassa, josta se levisi nopeasti kaikkiin maan provinsseihin johtaen vuoden loppuun mennessä yli 3000 ihmisen kuolemaan. Toinen epidemia puhkesi Darun seudulla Papua-Uudessa-Guineassa, vaikkakin vähäisempänä ja vähemmän tunnettuna, ja johti 300 ihmisen kuolemaan.

Vastatakseen näihin epidemioihin kirkko on lähettänyt paikalle vapaaehtoisia lääketieteen ammattilaisia ja koonnut ja toimittanut uuden pakkauksen tarvikkeita, joiden tarkoituksena on estää koleran leviämistä ja auttaa koleran hoidossa. Pakkauksessa on saippuaa, vedenpuhdistustarvikkeita sekä suun kautta nautittavia rehydraatiosuoloja. Lisäksi kirkko on toimittanut suuria vedenpuhdistusjärjestelmiä, tuhansia yksittäisiä suodatinpulloja sekä koleran estämistä ja hoitoa koskevaa aineistoa.

Kaikki nämä toimet ovat olleet mahdollisia kirkon jäsenten ja ystävien runsaiden lahjoitusten ansiosta. Kaikki lahjoitukset käytetään sataprosenttisesti apua tarvitsevien auttamiseen.