Aihe

Juhlatilaisuus

Juhlatilaisuudet ovat erityisiä, pyhiä kokouksia, joita pidetään erilaisissa pyhissä tarkoituksissa. Ne edellyttävät myöhempien aikojen pyhiä tulemaan tähän tilaisuuteen erityistä hengellisyyttä tuntien. Näitä tilaisuuksia ovat olleet uusien kirkon presidenttien hyväksyminen ja tuen osoittaminen heille, temppelin tai muun merkittävän rakennuksen (kuten konferenssikeskuksen) vihkiminen, uuden pyhän kirjoituksen esittely, pappeusjohtajien saama ohjeistus ja muut erityiset kokoontumiset.

”Juhlatilaisuus” on ilmaus, joka on peräisin hepreankielisestä Raamatusta ja kuvaa merkittäviä kokoontumisia juutalaisen pääsiäisen ja lehtimajanjuhlan aikaan. Ensimmäinen temppeli Jerusalemissa vihittiin käyttöön erään juhlatilaisuuden aikaan. Näin tällä termillä on muinainen yhteys temppelien vihkimiseen.

Opissa ja liitoissa, kirkon pyhien ilmoitusten kokoelmassa, on useita viittauksia siihen, että Jumala pyytää myöhempien aikojen pyhiä kutsumaan koolle juhlatilaisuutensa (ks. Oppi ja liitot 133:6). Kirtlandin temppelin vihkiminen 27. maaliskuuta 1836 oli yksi tällainen tapahtuma. Tuolloin monet todistivat Hengen ilmestysten vuodatusta. Tuon merkittävän temppelin vihkiminen oli ennakkotapauksena myöhemmille juhlatilaisuuksille.