Aihe

Kirkon kasvu

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko perustettiin virallisesti pienessä hirsimökissä New Yorkin osavaltion pohjoisosassa vuonna 1830.

Kirkon kasvu alun kuudesta jäsenestä miljoonaan jäseneen vei 117 vuotta – vuoteen 1947. Lähetystyö on ollut kirkon ominaispiirre sen varhaisajoista asti ulottuen Amerikan alkuperäiskansojen alueista Kanadaan ja vuonna 1837 Pohjois-Amerikan mantereelta Englantiin. Pian sen jälkeen lähetyssaarnaajat tekivät työtä Euroopan mantereella ja aina Intiassa ja Tyynenmeren saarilla asti.

Kahden miljoonan jäsenen raja saavutettiin vain 16 vuotta myöhemmin, vuonna 1963, ja kolmen miljoonan raja kahdeksan vuoden kuluttua siitä. Tämä nopeutuvan kasvun malli on jatkunut niin, että nyt joka kolmas vuosi tai pikemmin jäsenmäärä lisääntyy noin miljoonalla uudella jäsenellä. Kasvu koostuu sekä käännynnäiskasteista että syntyneiden lasten tuomasta luonnollisesta kasvusta.

Kirkon jäsenmäärä on nykyään yli 14 miljoonaa.

Tämän nopean ja jatkuvan kasvun seuraukset nähdään niissä monissa paikoissa maailmaa, missä kirkko toimii. Seurakuntia, jotka ryhmitellään maantieteellisten alueiden mukaan, jaetaan säännöllisesti, kun niistä tulee hallinnollisesti liian suuria tai kun seurakuntalaiset eivät mahdu yhtä aikaa jumalanpalvelukseen seurakuntakeskukseensa. Uusia rakennuksia valmistuu käytännöllisesti katsoen vuoden jokaisena päivänä, jotta kasvava jäsenistö saa kokoontumistiloja.

Kirkkojen valtakunnallisen neuvoston mukaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on toiseksi nopeimmin kasvava kirkko Yhdysvalloissa. Lisääntyvästä jäsenmäärästään huolimatta kirkko varoittaa kasvutilastojen ylikorostamisesta. Kirkko ei tee tilastollisia vertailuja muihin kirkkoihin eikä väitä olevansa nopeimmin kasvava kristillinen kirkkokunta uutismedian jatkuvista sensuuntaisista kommenteista huolimatta. Sellaiset vertailut ottavat harvoin huomioon lukuisat monitahoiset tekijät, kuten aktiivisuuden ja kuolleisuuden, jäsenten rekisteröimisessä tai laskemisessa käytetyn menetelmän tai sen, mistä tekijöistä jäsenyys koostuu. Kasvumäärät myös vaihtelevat merkittävästi eri puolilla maailmaa. Lisäksi monet muut tekijät vaikuttavat kirkon voimaan, etenkin sen jäsenten omistautuminen ja sitoutuminen.