Naisyrittäjä Italiassa luo värikkäämmän maailman pakolaisnaisille

Latter-day Saint Charities (Myöhempien aikojen pyhien avustusjärjestö) hankkii Colori Viville vaatturialan laitteita ja tarvikkeita

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkolla on pitkä historia humanitaarisessa työssä Euroopassa. Tämä nimenomainen pakolaisten avustustoiminta on kuitenkin kehittynyt kahden vuosikymmenen aikana. Jo hyvin nuorena Barbara Spezinillä oli unelma. Hän unelmoi maailmasta, jossa pahoinpidellyt ja hyväksikäytetyt, sortajiaan pakenevat naiset löytäisivät lohtua ja itsekunnioitusta sekä oppisivat elämää kohentavia taitoja. Mutta hän ei vain unelmoinut, hän toimi. Vuonna 2003 hän alkoi auttaa vaarassa olevia naisia työskentelemällä vapaaehtoisena sairaalassa, joka auttaa romanialaisia nuoria tyttöjä, jotka haluavat päästä eroon ei-toivotusta elämästä prostituoituina.

Entrepreneur Colori Vivi 01
Pakolaisnaisia työssä Colori Vivin tiloissa Torinossa Italiassa.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Italia on ottanut näitä romanialaisia pakolaisia vastaan, mutta vain vuodeksi, jotta heistä voisi tulla itsenäisiä kansalaisia. Yksi vuosi ei kuitenkaan riitä ratkaisemaan kielellisiä haasteita, aiemmasta hyväksikäytöstä aiheutuneita traumoja ja työtaitojen puutetta. ”Minun oli löydettävä keino auttaa näitä naisia”, Barbara sanoo. ”Uskon, että Jumala on lähettänyt heidät minun luokseni.”

Vuonna 2017 Torinossa Italiassa toimiva kansalaisjärjestö myönsi Barbaralle 10 000 euroa tukiorganisaation perustamiseen pakolaisille, erityisesti äideille, joilla on lapsia. Hän perusti Articulo 10 -järjestön, joka kerää varoja asumiskustannusten kattamiseen. Pakolaisnaisille oli kuitenkin tarpeen opettaa myös arvokkaita työtaitoja. Ja niin syntyi Colori Vivi.

Entrepreneur Colori Vivi 02
Barbara Spezini perusti Colori Vivin vuonna 2017 Torinossa Italiassa. Colori Vivi tarjoaa äideille vaatturialan työtä ja koulutusta.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Colori Vivi on voittoa tavoitteleva vaatteiden ja asusteiden valmistaja, joka on keskittynyt naisten muotiin. Torinossa päämajaansa pitävä Colori Vivi tarjoaa vaatturialan työpaikkoja ja koulutusta äideille, jotka sitten voivat paremmin huolehtia itsestään ja lapsistaan. Muotisuunnitteluun liittyvä luovuus on myös ollut arvokas taito näillä naisillä, jotka ovat olleet tärkeänä apuna värien ja kankaiden valinnassa. ”Yksi tiimimme uusi jäsen, nimeltään Sadia, ideoi erääseen vaatteeseen tähtiyötä kuvaavan kangasmallin”, Barbara lisää. ”Kun hän pakeni vankilasta Libyassa, hän lähti yön pimeydessä ja vain tähtien valo opasti häntä vapauteen. Sadia muutti tuon traumaattisen tapahtuman inspiroivaksi ja kauniiksi asiaksi”, hän toteaa.

Entrepreneur Colori Vivi 03
Vaatturialan työ ja vaatteiden valmistus tapahtuvat lahjoitetuissa tiloissa, joissa on helppo ylläpitää vuorovaikutusta.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Colori Vivissä työskentelevät naiset ovat muuttaneet monilta alueilta, kuten Nigeriasta, Somaliasta ja Libyasta. Useimmat ovat paenneet sodan runtelemista kylistä, lähteneet karkuun väkivaltaista puolisoa tai hylänneet elämän kadulla. Saapuessaan heillä ei ole juuri muuta kuin päättäväisyyttä ja toivoa. Ansiotyö ja kohtuuhintainen asunto vaikuttavat merkittävästi heidän ja heidän lastensa elämään. Colori Vivin työkulttuuri ja tehtävä on naisten vahvistaminen, henkilökohtainen kasvu ja kestävä ympäristökehitys. Eräs työntekijä nimeltä Grace ilmaisikin sen täydellisesti: ”Pyydän aina Jumalalta, että tämä vaatturialan työni vie minut päämäärääni ja antaa minun kasvaa ja kouluttaa lapseni”, hän sanoo.

Latter-day Saint Charities on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon voittoa tavoittelematon avustusjärjestö. Järjestöllä on pitkä ja luottamuksellinen suhde Barbara Speziniin. Järjestö sai alkunsa entisen lähetyssaarnaajapariskunnan Bob ja Leslie Galen hyväntekeväisyyslahjoituksista. ”Barbara on tehnyt muiden naisten auttamisesta elämäntyönsä”, kommentoi Kraig Christensen, humanitaarisen työn ja omavaraisuuden parissa toimiva vanhempi lähetyssaarnaaja. ”Meille on etuoikeus osallistua hänen hyvään työhönsä ja tukea hänen innoittavaa näkemystään.”

Entrepreneur Colori Vivi 05
Barbara Spezini ja vanhin Kraig Christensen, vanhempi lähetyssaarnaaja, joka edustaa Latter-day Saint Charities -järjestöä.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Latter-day Saint Charities on useiden viime vuosien aikana antanut käyttöön ompelukoneita ja muita erityiskoneita, joilla voi työstää nahkaa ja erikoiskankaita. Järjestö on myös hiljattain ostanut Colori Viville tarvikkeita ja uusia kankaita. ”Barbara on kristitty nainen, jolla on suuri usko, ja meillä on hänen kanssaan monia yhteisiä arvoja”, Christensen jatkaa. Colori Vivi odottaa, että vuoden 2021 myynti on yli 70 000 euroa. Tätä kasvua voi verrata 41 000 euron myyntiin vuonna 2020 ja 27 000 euron myyntiin vuonna 2019.

Entrepreneur Colori Vivi 06
Latter-day Saint Charities on myös rahoittanut Colori Vivin kankaita ja tarvikkeita.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Itsenäistyminen ja riippumattomuus ovat tärkeitä tavoitteita Colori Vivissä työskenteleville siirtolaisnaisille. Tähän mennessä 44 perheelle on tarjottu työpaikka ja/tai asunto ja yli 100 muuta on saanut apua johonkin erityistarpeeseen. Italiassa on sanonta, jonka mukaan juomaa on juotava omista eikä muiden käsistä. ”Nämä sitkeät naiset haluavat juoda omista käsistään”, Barbara toteaa. ”Colori Vivi on omistautunut auttamaan heitä pääsemään siihen.”