Sukututkimusta edistävät vapaaehtoiset saavuttivat miljardin asiakirjan virstanpylvään

Vajaassa seitsemässä vuodessa vapaaehtoiset ovat lisänneet miljardi asiakirjaa, joihin voi kohdistaa hakuja, maksuttomalle sukututkimusverkkosivustolle FamilySearch.org. Sitä ylläpitää Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko. Yhdistämällä taitonsa FamilySearch-sivuston indeksoijat, jotka ovat 164 maassa ja territoriossa toimivia vapaaehtoisia, saavuttivat virstanpylvään perjantaina 19. huhtikuuta.  Vuodesta 2006 lähtien yli 585 000 henkilöä on ollut mukana syöttämässä tietoja historiallisista, useimmiten käsin kirjoitetuista asiakirjoista verkossa olevaan tietokantaan, johon voi tehdä hakuja. Tämä työ tunnetaan indeksointina.

”Olemme vaikuttuneita ja hämmästyneitä siitä, mitä vapaaehtoiset ovat saaneet aikaan niin lyhyessä ajassa”, sanoi Mike Judson, FamilySearchin indeksoijajoukon kehityksestä vastaava johtaja. ”Uskomme, että seuraavan miljardin saavuttaminen on mahdollista paljon nopeammin. Miljardin saavuttaminen on ehdottomasti juhlimisen arvoinen asia, mutta se on myös kutsu toimintaan.”

Internetiä ja FamilySearchin indeksointiohjelmaa käyttäen vapaaehtoiset indeksoivat parhaillaan noin puoli miljoonaa asiakirjaa joka päivä. Ohjelma tuottaa kuvia vanhoista asiakirjoista, ja indeksoijat vain kirjoittavat näkemänsä tiedot esivalmistellulle tietokonelomakkeelle. Kun asiaankuuluvat nimet, päivämäärät ja paikat on kirjoitettu järjestelmään ja tarkastettu, FamilySearch kokoaa tiedot hakemistoksi, johon voi tehdä hakuja, ja julkaisee sen FamilySearch.org-sivustolla. Heti kun jokin nimi on julkaistu, yleisö voi tehdä siihen hakuja.

Väestölaskentaa, syntymää, kuolemaa, siirtolaisuutta ja muunlaisia tietoja sisältävät asiakirjat, joita vapaaehtoiset kirjoittavat puhtaaksi, auttavat ihmisiä kaikkialla maailmassa löytämään esivanhempiaan. FamilySearch on aktiivisesti koonnut, säilyttänyt ja antanut käyttöön sukututkimusasiakirjoja ympäri maailman yli sadan vuoden ajan.

Kymmenettuhannet vapaaehtoiset indeksoijat ovat yllättävän moninainen joukko, johon kuuluu niin kirkon jäseniä kuin muihin uskontokuntiin kuuluviakin. Maittain laskettuna eniten miljardin asiakirjan rajapyykin saavuttamiseen ovat vaikuttaneet (kaikki luvut on pyöristetty):

1. Yhdysvallat – 397 000 vapaaehtoista, 889 000 000 asiakirjaa

2. Kanada– 10 900 vapaaehtoista, 26 200 000 asiakirjaa

3. Yhdistynyt kuningaskunta – 8 500 vapaaehtoista, 17 400 000 asiakirjaa

4. Meksiko – 16 800 vapaaehtoista, 5 600 000 asiakirjaa

5. Australia – 2 900 vapaaehtoista, 4 100 000 asiakirjaa

Muita maita, joiden osuus on ollut merkittävä, ovat: Argentiina, Belgia, Brasilia, Italia, Saksa, Uusi-Seelanti ja Venezuela.

Kaikenikäiset vapaaehtoiset teini-ikäisistä isovanhempien vanhempiin ilmaantuvat verkkoon joka päivä kaikkialta maailmasta auttamaan sukututkimusasiakirjojen indeksoinnissa. Jotkut lahjoittavat muutaman minuutin kuukaudessa, toiset tuntikausia päivässä.

Kun Jordan Hintze, Kaysvillessa Utahissa Yhdysvalloissa asuva teini, sai tietää indeksoinnista, hän päätti opettaa palveluprojektina 150 muuta nuorta indeksoimaan ja yllättyi iloisesti saamastaan vastakaiusta. ”Huomasimme, että pizza ja sukututkimus sopivat hyvin yhteen”, Hintze sanoi äskettäin RootsTech-tapahtumassa, joka on FamilySearchin järjestämä sukututkimuskonferenssi.

Judson selitti, että indeksointi onnistuu, koska ihmisillä kaikilla elämänaloilla on yhteinen kiinnostus auttaa tulevia sukupolvia muistamaan esivanhempansa.

”Meillä kaikilla on vanhemmat, meillä kaikilla on isovanhemmat, ja yleismaailmallisesti taidamme olla kaikki kiinnostuneita siitä, keitä nuo ihmiset ovat ja mistä he ovat kotoisin, sillä se kertoo viime kädessä jotakin itsestämme”, Judson sanoi. ”Mitä enemmän asiakirjoja me indeksoimme, sitä useammat voivat kokea ilon, joka koituu esivanhempiensa löytämisestä ja menneisyyteen yhdistävien kertomusten selville saamisesta.”

Tekniikan edistysaskeleet ovat vuosien varrella nopeasti lisänneet indeksoinnin vauhtia ja tarkkuutta. Vapaaehtoiset ovat tehneet vuodesta 1921 asti indeksointia eri tavoin, kuten paperimuodossa olevista aikakirjoista, mikrofilmikopioista ja sittemmin CD-pohjaisista kopioista. Vuoteen 2006 mennessä, jolloin FamilySearchin indeksointiohjelma tuli saataville verkossa, vapaaehtoiset olivat onnistuneet kirjoittamaan puhtaaksi 800 000 000 – 900 000 000 asiakirjaa. Ohjelman julkistamisen jälkeen vapaaehtoisten indeksoimien asiakirjojen lukumäärä on yli kaksinkertaistunut.

Mahdollisuus tehdä sukututkimusasiakirjoihin hakuja verkossa nimen, päivämäärän ja paikkakunnan perusteella auttaa nopeuttamaan sukututkimusta ennennäkemättömällä tavalla. Kun kirkon Granite-vuoren asiakirjaholvissa olevia 2 400 000 mikrofilmirullaa digitoidaan parhaillaan ja 200 FamilySearchin kameraryhmää kuvaa arkistoja, niin joka kuukausi verkossa julkaistaan jopa 35 000 000 uutta digitaalikuvaa eri puolilta maailmaa.

Vapaaehtoiset työskentelevät parhaillaan yli sadan aktiivisen indeksointihankkeen parissa verkossa. Kaksi suurinta ovat US Immigration and Naturalization Community Project, joka koskee siirtolaisuutta Yhdysvaltoihin, ja italialaisiin esivanhempiin liittyvä Italian Ancestors Project.