Verenluovutukset pelastavat heiveröisiä ihmishenkiä

Juhlista maailman verenluovuttajien päivää

Verenluovutuksen tarvetta ei aina muista, ennen kuin näkee Punaisen Ristin mainoksen, paikallisesta verenluovutustapahtumasta kertovan julisteen tai ennen kuin joku läheinen tarvitsee hengenpelastavaa verensiirtoa. Rebecca Waring, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen Isossa-Britanniassa, muistelee hetkeä, jolloin hän tajusi, että hänen vastasyntynyt pienokaisensa Megan tarvitsisi verta, jotta hänen henkensä voitiin pelastaa.

Vaikka Megan syntyi täysiaikaisena, hän oli selvästi alipainoinen. Meganin vanhemmat William ja Rebecca Waring saivat musertavan uutisen siitä, että heidän pikkuisella tytöllään oli jotakin vialla. Lastenkardiologian erikoislääkärin konsultaatio vahvisti, että Meganilla oli vakava sairaus nimeltä Fallotin tetralogia. Tämä harvinainen sairaus aiheuttaa sen, että sydämestä virtaa muualle kehoon vähähappista verta.

Waring_family_2021
Waringin perhe, Rebecca (vasemmalla), Megan, Ezekiel, William ja Dylan ovat Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä Englannissa. Valokuvan lähdemerkintä: Brett Beresford© 2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Sydänsairauden korjaamiseksi Megan tarvitsisi avosydänleikkauksen jo neljän kuukauden ikäisenä.

Lääkärit havaitsivat, että Meganin veriryhmä on O–. Koska veriryhmä O– on yksi harvinaisimmista, sillä siihen kuuluu vain 6,6 prosenttia maailman väestöstä, sairaala julkaisi koko kaupungin kattavan kutsun verenluovuttajille, jotka kuuluvat veriryhmään O–.

Waringin perhe ja heidän seurakuntansa paastosivat ja rukoilivat, jotta vapaaehtoiset luovuttaisivat verta. Jo seuraavana päivänä heidän rukouksiinsa vastattiin, kun 73 tuntematonta vastasi kutsuun. Rebecca muistelee, miten voimakkaita tunteita herätti se, kun hän näki, kuinka ihmiset tulvivat sairaalaan auttamaan hänen pienokaistaan.

”Yhtenä päivänä paikalle tuli 73 ihmistä. Jotkut olivat liioittelematta matkustaneet esimerkiksi Newcastlesta, joka on kolmen tunnin ajomatkan päässä, vain päästäkseen luovuttamaan verta”, Rebecca kertoo. ”En tietenkään voinut sanoa: ’Oi, te autatte minun tytärtäni’, mutta seisoin sisäänkäynnin luona katsomassa, kun ihmiset tulivat sisään ja kysyivät, minne mennä. Ja todellakin, se oli valtava, valtava vastaus rukoukseen.”

Meganille tehtiin 14 verensiirtoa, yksi jokaista tuntia kohden, kun hän oli leikkauksessa. Verta luovuttaneiden vapaaehtoisten avulla Meganin henki pelastettiin sinä päivänä.

Verenluovutukset pelastavat vuosittain miljoonia ihmishenkiä, aivan kuten Meganin. Verenluovutuksia käytetään moniin eri tarkoituksiin, kuten syöpähoidoissa sekä traumapotilaiden, synnytysten, anemian, verisairauksien ja monien muiden hoitoon. Maailman terveysjärjestön tilastojen mukaan yksi verenluovutuskerta voi pelastaa jopa kolme ihmishenkeä.

Kesäkuun 14. päivänä eri puolilla maailmaa vietetään vuosittaista maailman verenluovuttajien päivää. Maailman terveysjärjestön mukaan päivän tarkoituksena on kiittää vapaaehtoisia verenluovuttajia, jotka eivät saa korvausta antamastaan avusta, heidän hengen pelastavista verenluovutuslahjoistaan ja lisätä tietoisuutta säännöllisen verenluovutuksen tarpeesta, jotta varmistetaan veren laatu, turvallisuus ja saatavuus sitä tarvitseville potilaille.

Waringin perhe antaa hyvän kiertää osoittaakseen kiitollisuutensa verensiirroista, jotka pelastivat Meganin hengen. Meganin isä ja isoisä luovuttavat verta kerran kuukaudessa pyrkiessään antamaan hyvän kiertää yhteisössä, joka pelasti Meganin hengen.

Megan_Waring_2021
Megan Waring, joka asuu Leedsissä Englannissa ja jolla todettiin hengenvaarallinen sydänsairaus vastasyntyneenä vuonna 2008, on nykyään terve, nuori tyttö. Valokuvan lähdemerkintä: Rebecca Waring© 2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Kolmetoista vuotta myöhemmin Megan nauttii monista asioista, joista tavallinen teini-ikäinen nauttii, kuten jalkapallosta, tenniksestä ja tanssista. Rebeccasta on mukavaa nähdä terveen tyttärensä saavuttavan kaikkea sitä, mitä he eivät koskaan kuvitelleet pienen, sairaan vauvansa pystyvän tekemään.

”Joskus katson häntä ja ajattelen: ’Kuinka tämä tapahtui?’” Rebecca sanoo. ”Hän on kasvanut siitä pienestä vauvasta, jolla oli tuskin voimia itkeä, elinvoimaiseksi, tarmokkaaksi ja ihanaksi ihmiseksi.”

”[Verenluovutusta] ei oikeastaan ajattele ennen kuin itse tarvitsee sitä tai oma lapsi tarvitsee sitä”, Rebecca sanoo. ”En usko, että olisimme edes tulleet ajatelleeksi sitä, ellemme olisi niin kipeästi tarvinneet sitä. Niinpä uskon, että se, kun ihmiset kertovat henkilökohtaisista kokemuksistaan, auttaa lisäämään tietoisuutta.  Saatat tarvita [turvallista verta] jonakin päivänä, ja sen on oltava saatavilla.”